Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Bild från Pixabay.com

Jag ifrågasätter nämndemän i rättegångar.

I alla andra sammanhang så betonas kompetensens betydelse. I så viktiga saker som när människor står inför domstolen så har vi några helt outbildade inom juridik som är med och påverkar dombeslutet! Helt outbildade, nåja, de har fått litet ”utbidning” inför uppdraget. Jag skrev om min syn på detta för flera år sedan i en blogg. Då fick jag både medhåll som mothugg. En del ansåg att det gynnar rättssäkerheten! Jag minns inte ordalydelsen men jag uppfattade det så i alla fall. Jag förstår inte det tänkesättet, trots att jag funderat på det mer än en gång.

Är det i så fall endast inom rättssamhället som detta gäller?

Att jag åter tar upp frågan i min blogg är att jag vill ha fler infallsvinklar, för eller emot nämndemän, efter att ha läst ett avskräckande exempel. För mig avskräckande i vart fall.

Kommentarer till: "Nämndemännens plats i rättsväsendet" (9)

  1. Självklart ska vi ha fler utan kompetens i området. Tex om jag går till läkaren så vill jag gärna att det finns några till personer där, plockade direkt från gatan, som ger en second opinion. Det borde väl gynna sjuka människor enormt?..
    Jag tycker att sånt där är märkligt och ser inte alls hur det kan gynna rättssäkerheten.

    • Du ”går” i samma tankelinje som jag…. Jag funderade faktiskt på outbildade skulle vara med och bestämma hur läkare ska bedöma eler operera osv. Det skulle nog ingen ställa upp på. Hoppas på fler tankar och vinklingar, tack för din!

  2. Inför åtminstone syntest, med särskild inriktning på färgseendet. Svart och vitt räcker inte, man ska även se nyanser och inte bara av brunt.

    • Tror jag förstår hur du tänker. Ser du några fördelar med nämndemännen, och vilka i så fall? Jag ser att det blir fler hjärnor bakom beslutet, men skulle inte det gå att lösa på ett bättre sätt än politiskt utvalda?

  3. Det är sant. Men de ska ändå döma enligt lagen. Jag tycker det är viktigt att det finns demokratisk insyn. Det ska ju säkra demokratin. Tänker t ex på reaktionära många yrkesproffs inom området är, där kvinnor, flickor får svara på frågor om hur de var klädda, i ett våldtäktsbrott. Hur vana de är med sexuella kontakter osv. Detta trots att lagen har förändrats många gånger. Jag är inte helt säker på att det automatiskt blir fler rätt domar om man tar bort den demokratiska insynen.

    • Ja, där har du en poäng. Man kan ha nämndemän kvar just för insynens skull, däremot behöver de ju inte ha någonting med själva domen att göra.

      • Visst vet jag att det har schabblats och skett misstag i nämndbeslut. Tack vare att de är offentliga och nämndemännen kan granskas på alla sätt så kommer det med rätta ut till pressen. Men det finns också tveksamma jurybeslut där nämndemännen gått på domarens linje.
        Tror dessvärre inte vi slipper felaktiga domar även om besluten tas av en liten, mindre krets domare. Fast jag befarar att det inte skulle granskas lika hårt då av pressen.
        Men visst finns många frågor att väga mot varandra. Och jag står nog ändå för skålen dem demokrati inom rättsväsendet väger så tungt att jag har lite svårt att tänka mig att domar ska beslutas enbart av domare. På samma sätt som jag har svårt för att polisen ska granska då polisen anmälts för övervåld. Får allt grunna lite till på detta.
        Kram
        I

  4. Det var verkligen avskräckande exempel. Själv trodde jag att det fanns krav på en viss grundkompetens. Men som sagt, frågan är inte enkel fast tanke på mer och mer komplicerad mål som måste kompetensen breddas,

    • Nämndemän nomineras av de politiska partierna. Sedan får de introduktionsdagar i ämnet… Givetvis måste de följa svensk lag vad gäller domstolsförfarande. Visst är det ett knepigt system?

Kommentera

Etikettmoln

