Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Jag brukar trivas på de flesta platser, men hemma är hemma. Så är det för alla och så ska det vara. Trivs man inte hemma så är det något som är fel, antingen inom en själv eller i den närmaste omgivningen.

I går ställde jag färden söderut från Stockholm i strålande solskensväder. Trots att vi haft väldigt växlande väder, snö, blåst, mulet till härligt soliga vårdagar, de senaste dagarna mest snö och mulet faktiskt. Men, som sagt, igår sken solen och gjorde min färd till Jönköping litet extra läcker.

Kaffesugen blev jag och tog mig tid att söka efter ett fikaställe som inte bara är en plats där man kan köpa en kopp kaffe. Igår sökte  jag något mysigare, ibland lyckas jag och ibland inte när jag är ute i samma ärende. Det är inte så lätt att finna pärlorna om man inte har en susning var man ska söka. Tips från bekanta är bra, andra gånger har man turen på sin sida.

Igår hamnade jag hos Kapten Bille´s Café och Mat. Där finns även vandrarhem som golfbana och det ligger väldigt vackert vid Göta Kanal. Det finns gott om utomhusplatser för fikat, men litet väl kallt för det igår. Gammalt hus med trägolv, borde tagit mig litet bättre tid för att kolla huset kanske men som vanligt var det naturen som fångade mitt största intresse. Inom mig finns en liten plan att jag ska ta mig tid att göra ett återbesök där när jag kör hem nästa gång, då är det grönt och vackert i naturen.

Den allra vackraste sträckan och upplevelsen igår var när jag kom söder om Gränna. Att färdas söderut utmed Vättern i soligt väder är väldigt läckert. Jag blir aldrig trött på de upplevelserna.

Borta bra, men hemma bäst. Sanningen är att man måste resa bort för att se och uppskatta det ibland 🙂

Kommentarer till: "Småland är namnet på landet det kära" (6)

  1. Det är både på gott och ont som. Bensinstationerna tagit över fikat. Snabbt och enkelt med generösa öppettider men mysfaktorn är ju noll. Fint ställe du hittade

    • Visst är det så. Ibland har man bråttom och behöver endast få litet kaffe, då är bensinstationernas med litet av varje bra. Dom behövs också. 🙂

  2. Men visst är det så, ”borta bra men hemma bäst”! Men ibland känns det som om man kan ha mer än ett hemma vilket inte heller är fel.

    Ha en bra kväll!

    • Jo, så sant… Jag började kännna mig riktigt hemma i Stockholm också… 🙂

      Tack, jag ska snart iväg på årsstämma i bostadsrättsföreningen. I morgon får jag röja litet i hemmet… Har grejer överallt just nu, känns det som. Det som ska tvättas, litet till att packa upp. Så har jag varit och handlat och det ska kollas in litet mer, så det ligger fram än så länge… 🙂

  3. Det är fint att ha så mycket tid när man reser så att man faktiskt kan stanna lite extra på guldkorn som man hittar längs vägen.
    Att välja ”nya” vägar kan vara rena vinsten. Och att faktiskt göra en avstickare till något lockande utflyktsmål. Även om det blir längre körsträcka.
    Fungerar bäst under sommaren när fler hembygdsgårdar och säsongsöppna små smultronställen finns.

    • Under sommaren finns det massor med fina små underbara fikaställen, det gäller bara att finna dem. Det här stället som jag besökte är öppet året runt, misstänker jag. Att sitta där en solig dag måste vara helt kalas… 🙂 Det var vackert igår också, men litet grönska och värme gör mycket för upplevelsen.

Kommentera

Etikettmoln

