Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Valborgsmässoafton

Vad har ni för minne  av vädret under valborgsmässoafton? Ja, då menar jag inte årets utan gångna?

På den tiden barnen var små och halvstora gick hela familjen fram till Hembygdsparken i samhället vi bodde i för att se risbålet, lyssna på ett tal av någon mer eller mindre klok man som hälsade våren välkommen. Har inget minne av att det var någon kvinna som gjorde det. Kallt, blåsigt, ibland regnigt är mina minnen. Var det verkligen så varje år? Ja, minnet säger mig det. Å andra sidan kanske minnesbanken har dolt de positiva minnena, alltså om det var varmt och behagligt? Vad vet jag.

Två valborgsmässoaftnar minns jag speciellt, 1985 respektive 1987.

1985 hade jag nyss kommit hem från KK med en nyfödd liten son, därför är jag säker på årtalet. På valborgsmässoafton det året vräkte snön ned, distriktssköterskan som skulle kommit på hembesök enligt överenskommelse, ringde och frågade om jag tyckte det var viktigt, annars ville hon vänta tills en annan dag. Ut till landsbygden körde de inte över huvudtaget, inom samhället bara till de hem det var viktiga besök. Framåt eftermiddagen informerades det via radion att valborgsfestligheterna hade ställts in. Rishögen va övertäckt av ett tjockt lager snö, gick inte elda. De trodde nog inte att folk skulle komma ut ur sina varma bon heller… 🙂

1987 var min sista arbetsdag på den tidning jag hade arbetat för under 16-17 år. När jag kom hem på eftermiddagen den dagen, hade arbetat dagpass, så satt jag och sambon ute på altanen länge den kvällen, en underbart varm och behaglig valborgsmässoafton. Om vi var framme vid elden? Nej, det tror jag inte, barnen var så små så vi hade nog inte dragit igång de traditionerna. Ooops – det är alltså 30 år sedan idag sedan jag lämnade tidningsvärlden. Den kommande hösten började jag min omskolning till sjuksköterska! Åren rullar på, minsann.

Senast jag var på valborgsmässo-festligheter var när jag besökte en väninna i Västerås. Vi tog oss fram till festligheterna, lysssnade på musik och sång, det kändes högtidligt. Vädret var ganska hyfsat, men efter en stund vräkte regnet ned. Som väl var hade väninnan och jag ställt oss i ett fönster inne i byggnaden som var där. Minns inte vad det var för byggnad… Kanske någon som vet. Tror detta var år 2014 eller 2015, har ingenting speciellt att hänga upp minnet på, därför minns jag inte riktigt årtalet.

På förmiddagen i dag var jag ute på en ganska lång promenad. Svor litet över att jag inte hade någon kamera med mig, förutom mobilens. Det blev de bilder det blev, en del av dem finns här i inlägget, en liten vitsippsbukett plockade jag med mig hem.

Önskar er alla en trevlig valborgsmässo- och 1 maj-helg!

Kommentarer till: "Valborgsmässoafton" (18)

  1. Jag minns en Första Maj med fantastiskt sommarväder. Jag körde omkring med en röd Corolla i stan, fönstren nervevade, iklädd t-skjorta. Ute vid Shell var vi på kaffe, och dörrarna stod på vid gavel, det var rena rama högsommarvädret. Kunde varit 1984, eller möjligen 1986. Detta är de två vårarna jag körde röda Corollor 🙂
    Lade plötsligt märke till att det var frågan om Valborg, inte 1:a Maj. Nåja. Detta nådens år 2017 har vi fått åtminstone 5 centimeter snö till Valborgsmässoafton, så i år var det åtminstone inte ett av de varma åren!

    • Misstänker att det var 1986. Mitt minne av att jag den andre maj rusade iväg för att köpa sandaler till pojkarna för att värmen kommit så hastigt. Stämmer nog att de fick svettas i varmare skor någon dag… 1984 var den lille inte född så det var lätt att sortera bort det året… 🙂

      Valborg eller första maj, inte så stor skillnad! Faktiskt endat 24 timmar… 🙂

  2. Minns Valborg i ungdomsåren som så vansinnigt kalla så vi varje år gav upp att sitta vid en lägereld vid en sjö och ha mysigt. Tyckte det alltid var himla kallt då mina barn också var i den åldern. Vilket jag tyckte var bra. Då var dom inte utomhus och söp obegränsat. Valborg är ju verkligen fyllborg. Vis av mina egna erfarenheter var jag nojig dessa nätter innan alla var hemma igen

    • Sant. Vissa dagar på året,valborgsmässoafton och skolavslutning var det ganka bra att det var kyligt några år innan ungdomarna var tillräckligt vuxna för att vi föräldrar skulle känna oss ganska lugna… 🙂 Om några år oroar man sig kanske för barnbarnen…

  3. Jag minns mest ett antal kalla och blåsiga kvällar. Numer föredrar jag att vara hemma

  4. I min barndom i norra Västerbotten var det ”alltid” jättekallt på Valborg. Snön låg kvar och vindarna var isiga. (Så minns jag det… men det sämmer kanske inte helt med verkligheten). Dessutom hade vi inte sommartid då utan när eldarna tändes då var det redan mörkt och mysigt. Byns sjungande äldre stämde i med ”Vintern ra..” och allt var ganska högtidligt.
    I år skippade jag brasan för jag hade varit ute tidigare under eftermiddagen och trots att solen sken delvis så hade jag blivit genomkall och satt med en filt runt mig för att återfå värmen.
    ( Kommer också ihåg den sommarvarma helgen 1986).
    Jag tycker att du lyckades bra med blombilden i alla fall, trots att du hade ”fel” kamera.
    Trevlig helg tillbaks!

    • Uppe i Västerbotten tog ni väl inte fram sommarkappan i alla fall som vi gjorde i södern? 🙂 Landet är långt och klimatet väldigt olika i de båda ändarna.

  5. När jag tänker tillbaka på Valborgsfirandet när jag var barn så minns jag bara att jag frös. Det var första dagen på året som man fick ha knästrumpor, för nu var det ju vår….eller borde vara. I regel var det kallt så man var alldeles blå om benen. Det är alltså inget nytt att våren är sen ibland. I går var det däremot en varm kväll ända fram tills när bålet skulle tändas. Då blåste det åter isiga vindar. Ha en fin första maj.

  6. Trevligt att du hittade till mej, så jag hittade till dej!
    Här i Wales firas inte Valborg, så jag hade faktiskt glömt bort det!
    Ha en bra början på den nya månaden!

    • Tack, dagen i går blev i vart fall bra. Strålande solsken och gansksa behagligt varmt också!

      Hur länge har du bott i Wales?

  7. Jag har ett minne av att Valborg alltid brukar vara kall och blåsig. Vi har ett japanskt körsbärsträd som blommar då och blommorna brukar alltid spridas för vinden. Förra året var det dock inte lika kallt som i år…

    Kram och trevlig

  8. Kommer ihåg barndomens valborg på en bygde gård i skogen där gifta män o fruar vaknade i andras sängar o det bråk som blev i familjerna dagarna efter….. minns ungdomens Valborgsmäss som fyllefesterna jag fick torka spyor på fö jag var den som var nykter….. sen kom några år med politik o enl stadgar nykter i lokalerna Perfekt för mig…. var på några valborgs eldar när barnen var små men inte sista åren dels för det är så långt att man måste ta bilen o dels för att jag inte vill frysa gumpen av mig =)

  9. badtanten sa:

    Tycker att Valborg ofta är kylig och 1: Maj solig. Även i år blev det så. Kom ihåg en Valborg då jag var tonåring och vi fick plumsa i djupsnö för att komma fram till brasan. Ha nu en fin start på sköna Maj.

    • Dagen igår var helt underbar här hos oss, verkar ha varit så hos dig också. Vackert i naturen och snart kan man sitta ner i myllan och fika utan att frysa… 🙂

Kommentera

Etikettmoln

