Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Tankar i språkfråga

Meningen med språket måste vara att kunna utbyta tankar med våra medmänniskor, att kunna kommunicera. Ungefär så uttryckte MarveW det i en kommentar till föregående inlägg hos mig. Visst är det så, vad har vi annars språket till?

Det är många år sedan jag första gången tänkte ”Tänk vad mycket skulle vara enklare om vi människor på den här planeten talade samma språk”. Kanske vore det inte lika många konflikter då?

Med de tankarna som bakgrund har jag funderat mycket över minoritetsspråkens betydelse. Samerna kämpar för sitt språk, i Finland är både finska och svenska modersmål, inte helt konfliktfritt har jag förstått mellan grupperna – de som har finlandssvenska resppektive de som har finska som modersål. Världen över kämpar folk för sina minoritetsspråk. Det är helt OK, tycker jag, men nog är det viktigare att lära sig ett språk som man har stor nytta av? Minoritetsspråken kan ju vara frivilliga andraspråk!

Svenskan är ett litet språk och det har begränsat och begränsar fortfarande många samtal över världen. Vi flyttar kors och tvärs över världen, antingen frivilligt eller som flyktingar. Tänk vad praktiskt det skulle vara med ett och samma språk!

Minoritetsspråk i alla ära. Men tänker man att språket är till för att kunna kommunicera med andra människor, så borde alla minoritetsspråk vara andrahandsspråk. Vore mänskligheten överens om det så skulle det säkert bli konkurrens om vilket språk som ska bli världsspråket, kinesiska, spanska eller engelska! Visst, det här är en förändring som inte är genomförd i en handvändning, men kanske något att kämpa för?

Hur tänker du i språkfrågan?

Kommentarer till: "Tankar i språkfråga" (6)

  1. Att minoritetsspråk är ett huvudspråk! Det är ju en del av arvet, kulturen och vem man är. Det flesta som talar ett minoritetsspråk talar ju samtidigt landets hemspråk i skola och i arbetsliv. Minoritetsspråken är redan på väg att dö ut. Förr fick barn tex inte ens tala tornedalsfinska på rasterna i skolan och man ansågs mindre värd för att man tillhörde en minoritet och med det dödade man nästan språket. Med vilken rätt? Men jag förstår att det kan vara svårt för Icke minoriteter att förstå. Jag har tex aldrig fått lära mig språket. En brist i mitt arv.

    • Självklart kan jag inte förstå hur det är att tillhöra en språkminoritet. Jag tänker mer rationellt, jag har mött så många människor som jag inte kan prata med alls, eller ytterst litet. Det gör att man inte förstår hur den andre menar, långt ifrån alltid i alla fall. Kan man förstå och diskutera saker så är myket vunnet. Om det minskade på konflikter så vore det bra, men det är jag inte alls säker på.

      Att de med minoritetsspråk ofta särbehandlas på ett negativt sätt självklart är det tråkigt och fel. Att förbjuda språk är förstås också fel…

  2. Anna-Lena sa:

    Det är en ganska svårbesvarad fråga du tar upp. Jag har egentligen inte funderat så mycket över det, men det är klart att det skulle vara bra om det fanns ett gemensamt världsspråk. Men språket hör ju också väldigt mycket ihop med identiteten… och hur olika vi människor är. i mångt och mycket. Olikheterna är ju spännande och uppfriskande.
    Men för att kommunicera människor emellan – absolut.
    Däremot tror jag nog att det är svårt att genomföra.

    • Absolut är det svårt att genomföra. Inte ens vi i vårt lilla land talar så att vi förstår varandra, trots att vi är uppvuxnahär. Dialekter uppstår.

      Spännande att få kommentarer och tankar i ämnet!

  3. Jag tänker som så att svenska är mitt språk. Men eftersom kommunikation är viktig så är jag glad för att i alla fall tala engelska flytande. Tyskan går väl så där men det ligger i ett gemensamt intresse att förstå så man får våga även om grammatiken inte är perfekt. Visst vore ett världsspråk smidigt men i ärlighetens namn också ganska så tråkigt. Språk ligger mig varmt om hjärtat och jag har läst spanska, italienska och portugisiska. Men precis som kondition är det en färskvara så mina kunskaper är synnerligen små numera. Fast jag tycker det är lika roligt ändå när jag förstår delar av ett samtal och själv kan byta några vardagsfraser i en affär eller beställa på restaurang. Vår yngsta dotter hade teckenspråk som valbar kurs på gymnasiet. Mycket givande och intressant.

    • Tack för dina tankar i ämnet!

      jag förstår omm ämnet kan provocera, har länge gått med de här funderingarna. Varför i herrans namn ska vi ha så olika språk på planeten Tellus? Absolut att det försvårar vårt sätt att förstå varandra. Jag inser förstås att mitt önskemål är en utopi… men ändå… Det vore väldigt praktiskt med gemensamt huvudspråk, kan jag tycka. Alla har inte lätt för språk, jag tillhör dem som har haft det som ett av de jobbigaste ämnen för mig under skoltiden, har haft lätt för att lära under skoltiden, men engelskan var svår. Jag har läst litet spanska och det kändes mer lätt för mig, faktiskt. Å andra sidan har jag läst engelska under betydligt längre tid, kanske är alla språk lättast i början.. 🙂

Kommentera

Etikettmoln

