Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Att kunna skrika vackert, är en konst!

Förra veckan hamnade jag på en operaföreställning, förstaårselever från en operaskola som bjöd på en timmes underhållning.

Jag har varit på några operaföreställningen, gillat det jättemycket. Men det gäller att välja ”rätt” föreställningar. En del operor förstår jag mig inte på, passar helt enkelt inte min musiksmak.

Den föreställning jag hamnade på bjöd sex elever på sina röststyrkor. De var duktiga utan tvekan, men jag var glad att jag inte hade mina hörapparater på mig… 🙂 Ibland upplevde jag det som att det gällde var att skrika med så högt röstläge som möjligt! Så var det förstås inte, all heder till eleverna, men jag förstår inte det vackra i det! 🙂

Jag är ingen  fan av Melodifestivalen, har inte kollat på många, många år. Det året Malena Ernman (visst heter hon så) deltog i uttagningen till Melodifestivalstävlingen så läste jag i någon blogg att de var imponerade över att någon kunde skrika så vackert! Då var jag förstås tvungen att kolla upp det. Gillade hennes skrikande… har också gillar de operaföreställningar jag besökt i Malmö några gånger… 🙂

Hur är ditt förhållande till operamusik?

Kommentarer till: "Att kunna skrika vackert" (15)

  1. Jag blir mer och mer intresserad av opera. Tillsammans med vänner ska jag se Tosca på Oslos operahus

  2. Jag får lite huvudvärk av opera.

  3. Tyvärr är jag inte speciellt förtjust i opera för på något vis njuter inte mina öron av det. Jag har försökt men nej, det går bara inte. Tack och lov så finns det mycket annan musik man kan njuta av!

  4. Inte min grej alls måste jag säga…förstår mig inte på den ”musiken”…..den kan jag lätt vara utan 😉

  5. Anna-Lena sa:

    Jag kan för lite om opera. Det måste ju betyda att jag ytterst sällan lyssnar på den sortens musik. Och det i sin tur måste ju betyda att jag inte gillar opera.

    • Kan vara så att du inte gillar det. Ibland kan man dock gilla sådant man har för liten kunskap om, alltså att man skulle gillat om man lyssnat. Tror många har samma inställning till opera som jag har haft tidigare. Sedan blev jag bjuden på en föreställning som jag inte kunde tacka nej till, minns inte vilket stycke. Blev väldigt positiv, tog med en kompis, återvände bara några månader senare för att se något annat som jag inte heller minns. Men det finns ju ”enklare” stycken, där det inte skriks så förgrymmat! 🙂

  6. Anna-Lena igen sa:

    Fast i liten mängd kan det säkert vara njutbart. Vissa stycken i alla fall.

  7. Jag är ingen älskare av opera. Tror aldrig jag lyssnat på någon som jag gillat. Jag kan aldrig höra vad de sjunger för någonting även om de ”skriker” på svenska. Ha det gott.

    • Opera är väldigt speciellt, så det är som med allt annat. En del gillar, andra ogillar, ännu en tredje grupp gillar en del av musikarten… 🙂

      Trevlig helg till dig också!

Kommentera

Etikettmoln

