Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vaxholmsbesök

Kastellet

Jag gillar att åka båt i Stockholms skärgård.

Igår åkte jag till Vaxholm, men den båtresan blev jag besviken på. Innan avfärd vällde det in folk på båten och innan avfärd beklagade personalen att vi var så många. De hade endast en avgång för dagen och när det är vackert väder vill alla åka båt, förklarade de det med! Varför sälja så många biljetter är min fråga? Ingen hade blivit strandsatt då det går buss också. Hade jag vetat hur knökafullt det blev hade jag hellre rest med buss, hade gjort det ”gratis” på mitt SL-kort, tänker småländskan 🙂 Jag brukar vistas ute på däck, ville fotografera skärgården. När jag försökte ta mig ut så var det så packat med folk där att jag vände direkt!

Hur som helst, till Vaxholm kom jag lyckligt och väl. Varmt som tusan…hade tänkt vandra på smågatorna betydligt mer, men uppehöll mig istället mest utmed vattnet där det svalkade litet. Vackert. Bilderna får tala för dagens upplevelse.

”Stora pojkarna” hade plockat fram sina leksaker.

Litet kul blev det när det nalkades hemdags. Visste inte vilken kajplats vår båt skulle komma till. Vid kajplats 5 och 6  var det köer, frågade ett gäng som stod vid kajplats 6 om de pratade svenska, fick ett stort leende till svar + ett nej. Ett väldigt svenskt nej, så jag tog nejet som ett stort skämt. Frågade om de visste om det var till denna kajplats båten till Strandvägen skulle avgå. Sorry, I don´t understand swedish, blev svaret… OK… de visste inte heller om det var rätt kö. Frågade samma sak i kön till kajplats 5, ungefär samma scenario upprepade sig. Många olika språk i luften. Jag satte mig på en parksoffa, varför stå i kö när man inte vet om det är rätt kö!? Jag hade beställt biljett till båt med avgång 14.45, ingen båt kom. En båt skulle komma 15.00 också… enligt sajten jag beställde biljetterna på. Satt i godan ro, när det började hända saker, folk från kö till kajplats 5 och till 6:an förflyttade sig snabbt till kajplats 7 – dit kom båten! Bagateller, men varför så svårt att ge information!?

Om jag förstod rätt så räknas ovanstående som huvudgata

En bra dag, trött i benen, gick mycket. Nu är det en ny dag. Jag ska dammsuga litet i huset, tömma tvättmaskinen, sedan drar jag nog ut på nya äventyr idag. Gäller att ta vara på försommardagarna.

Ha det gott du också!

Kommentarer till: "Vaxholmsbesök" (8)

  1. Brist på information som så lätt kan ges är oerhört irriterande.

  2. Bodde i Vaxholm för många år sedan och älskade orten framförallt på vintern. Nu blir det några nostalgiska besök per år. Så trist med båtarna. Hos Waxholmsbolaget stannar väldigt många båtar i Waxholm, så de brukar aldrig vara några problem.

    • Aha… mina tankar igår var ”att bo här på vintern kan inte vara så kul”… 🙂 Men jag har förstås aldrig testat, men nog måste staden vara ganska ”död” då.Finns biograf eller något annat kul om man vill gå ut en kväll?

      • Nej, nej, det finns inte mycket där på vintern. Mer än lugn, ro, vacker natur och skönheten i att slippa turister.

      • Öar brukar vara blåsiga och eländiga på vintern.. Vaxö, eller vad den nu heter, kanske är litet skyddad av fastlandet och skärgården i övrigt. Jo, det har säkert sin tjusning också…

  3. Irriterande när inte informationen är klar och tydlig men det ordnade sig ändå till slut!

    Ha en bra kväll:D

Kommentera

Etikettmoln

