Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Bankärende

Första året jag arbetade i Norge fick jag kvarskatt. Inte så konstigt med tanke på att jag beräknade för låg inkomst under året än min slutliga inkomst blev. Beräknad inkomst får man ange när man hämtar ut skattekort där. Sedan hade jag förmodligen räknat  fel på avdrag man fick göra som gästarbetare, men jag orkade inte bry mig. Jag var nöjd och belåten, trots kvarskatten, över det årets inkomst.

Åren därefter jag arbetade i Norge fick jag alltid tillbaka pengar på inbetald skatt. Det kändes givetvis roligare. I fjol arbetade jag endast under några sommarveckor i vårt kära grannland. Utan att efterforskat hur de beräknar skatt på låg årsinkomst trodde jag i min enfald att jag skulle få tillbaka det mesta jag inbetalt i skatt. Men icke! Jag fick kvarskatt, inte så mycket, knappt 3.000 kronor, men ändå.

De ville ha pengarna senast idag. I måndags sökte jag mig till ett av Swedbanks kontor i Stockholmsregionen p.g.a att jag inte kunde överföra summan elektroniskt på egen hand. Förstår att man måste ha tillstånd för att föra ut pengar ur landet elektroniskt. Det är väl ett sätt att stoppa penningtvätt, men nog kändes det snopet. Hos skatteetaten kan man väl inte göra några dumheter eller penningtvätt med ett litet finare ord 🙂 När jag betalade in den 29 räknade jag med att pengarna skulle vara dem tillhanda senast idag, den 31. Men när pengarna var överförda sa bankkillen att det tar cirka 4-5 dagar innan pengarna kommit fram p.g.a att Norge inte är med i EU! Men, ojsan, det var inte så klokt att vänta i det längsta med att betala in pengarna, jag tyckte inte de behövde ha dem ”för tidigt”. Norge är väldigt bra på att ta ut avgifter är min erfarenhet. Ska bli spännande att se om de accepterar att pengarna kom in för sent eller om jag nu  får en förseningsavgift också… I så fall blir det en ny runda till banken… 🙂

Funderar över varför det tar längre tid att överföra pengar elektroniskt till icke EU-land än inom EU:s gränser. Någon som kan förklara? För mig låter det som ett skämt…

I år har jag inte arbetat i Norge alls, så nästa år har jag inte norsk deklaration att fundera över… Alltid något positivt, plus ingen risk  för kvarskatt till dem heller.

Kommentarer till: "Bankärende" (12)

  1. Förstår inte varför du inte kunde göra en utlandsbetalning via din internetbank…?

    • Oj… jag kan inte svara på det… minns inte hur det stod… men någonting om att jag inte var behörig utan något speciellt ??? tillstånd… eller något annat ord. Tja, det hade jag inte tid att skaffa utan det blev att dra iväg till banken… 🙂 Jag drog slutsatsenn att det blivit restriktivt för att stoppa olagliga placeringar. Bankerna är ju noga med att veta att man inte ska placera om man för pengar från en bank till en annan.. Det är erfarenhet jag har. Tror bankerna är skyldiga til det.

      • Det måste vara nåt annat… Utlandsbetalningar i den storleksordningen är inga problem att utföra i normala fall. Bra att du fick hjälp iallafall. (jobbar i bank och blev nyfiken 😉)

      • Nej, det var ju inget svindlande belopp 🙂

        Killen var proffsig och trevlig!

  2. Visst låter det som ett skämt med tanke på så nära relationer vi har med Norge. Hoppas du slipper någon förseningsavgift.

    • Ja, hade gått fortare att köra dit och betala på plats… 🙂 Skämt åsido, med dagens teknik… vad är det som tar tid när pengar ska utanför EU? Extra kontroll? Ja, jag vet inte!

  3. Anna-Lena sa:

    Jag har för mig att det också tar någon dag, eller två, att överföra pengar till en annan bank än den som man överför från. I Sverige alltså,
    Men jag kan ha fel. Det var ett tag sedan jag gjorde detta…
    Hur som helst, 4-5 dagar till Norge låter länge.

    • Betalar man före kl 13.00 brukar mottagare med annan bank ha pengarna dagen efter i Sverige. Gör man överföringen senare på dagen brukar det ta två dagar, tror jag.

      Förstår inte rktigt vad EU har med detta att göra… Något att forska i för den som orkar… Eller kanske någon som vet!

  4. Alltså…vad knepigt det kan vara med dessa överföringar.
    Har aldrig överfört till nåt annat land…tur det förstår jag nu…fast vad kan problemet vara egentligen ?
    Den som förklarar det får nog nobelpris 😉

    Ha det fint nu.

  5. Låter som en onödigt lång tid. Hade kanske gått fortare ifall du själv åkt till Norge och betalat in dem personligen. Vissa regler är för mig helt obegripliga. Det är så skönt att kunna göra den slags ärenden elektroniskt, så nog borde det kunna gå smidigare. Kram

Kommentera

Etikettmoln

