Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Mixer eller blender

Det är inte lätt att hänga med i alla prylar och dess namn som finns i vårt överflödssamhälle.

När jag ändå var ute och satte sprätt på en del pengar fick jag syn på en mixer som jag tycke skulle passa mig. När jag snackat litet med en personal så förstod jag att jag var rätt ute. Vi pratade en hel del och sedan återkom jag till mitt förestående köp av en mixer. Ja, du säger mixer men det är en blender upplyste hon mig vänligt. Haha, kände mig gammal och antik – tänkte jag struntar i vad det heter. Jag ville ha en bra mixer.

Visst står det ”blender” på förpackningen, men vad är det för skillnad? Jag funderade litet, kom fram till att blendern är nog starkare än mixern. Googlade på det, finner ingen definition på skillnaden på dessa båda prylar, men av texten drar jag slutsatsen att jag är på rätt väg.

Nu till expertisen: Jag misstänker att det finns någon här som vet svaret på skillnaden mellan mixer och blender. Tackar på förhand!

Jag tycker att jag försökt hänga med i utvecklingen, men börjar känna mig gammal ibland, riktigt gammal. Just vid sådana här tillfällen när jag tror jag vet vad saker heter, men förstår att jag står inför något helt annat… 🙂 Hur ska det inte bli när jag är 10 eller 20 år äldre, om jag nu blir det!??

Kanske utropar jag då ”Stanna världen, jag vill hopp av”!

Kommentarer till: "Mixer eller blender" (13)

  1. Anna-Lena sa:

    Håhåjaja… inte är det lätt att hänga med i allt. Just nu slåss jag med min mobiltelefon, (som jag för övrigt köpte begagnad av min son och inte har någon beskrivning till). Den påstår att jag inte har tillräckligt med minne för att uppdatera WhatsUp. Jag har raderat massor, bett en dotter om hjälp, hon har raderat ännu mer… och det verkat som om det finns rum, men icke. Sån´t här trassel tycker jag inte om, blir bara less över den nya tekniken. Dessutom står mycket på engelska,. Engelska kan jag hjälpligt, men inte all specialinformation. Suck, säger jag bara.
    Och det kommer väl inte att bli lättare med åren?
    Så där ja, nu har jag fått gnälla lite. Det var skönt.

    • Jag instämmer i din SUCK, inser att sådana här problem inte blir färre framöver… På våra kommande äldreboenden får de nog ha teknikkunnig personal också… 🙂

  2. Jag säger oxå mixer 🙂 Fast min är en blender med 2 hästkrafter i motorn 🙂

    • Hästkrafter, ja, det är ett gammalt uttryck! För gammalt mått för att jag ska kunna översätta det till W. Min blender är i vart fall på 1400 W. Googlar på problemet och finner att 1 W är 0,0013596216 hk. 1400 W blir då drygt 1,9 hk. Kanske är våra maskiner lika mäktiga! 🙂

  3. Jag tror oxå att man slutat kalla det för mixer för att skilja på stavmixer och mixer. Lättare med stavmixer och blender. Eller så är det bara för att det heter blender på engelska.

  4. Jag säger mixer om såväl blender som mixer och båda delarna finns här hemma. Fast när jag tänker efter så säger jag nog mixerstav eller stavmixer.

  5. Mixer säger jag själv, struntar egentligen vad dom säger det heter nu för tiden, man mixar ihop olika saker så enkelt är det..tycker jag 🙂

    • Det här inlägget fann jag i skräpposten, därför det tog sådan tid att godkänna det! Vi enas runt att vi mixar en del mat i en mixer:-)

Kommentera

Etikettmoln

