Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Höstplanering

Många av er kära bloggbesökare står mitt upp i att planera er semester, eller i vart fall varva ned inför semester. Härligt.

Jag står inför en längre ledighet, tror jag… Fr.o.m nu kan jag förmodligen kalla mig för heltidspensionär. Fick Senioruniversitets lokala program för någon vecka sedan och en sen kväll låg jag gott i min säng, läste sida upp och sida ned i programhäftet. Satte kryss för sådant jag gärna vill anmäla mig till, frågetecken på litet mindre intressanta. Sååå mycket intressant.

Bridgen får stryka på foten om jag kommer in på det jag önskar. Det är inte givet, om intresset är stort till någon aktivitet, då lottas platserna ut. Om anmälningarna är för få till någon aktivitet blir det inställt.

Det är rena föreläsningar i olika ämnen; studiebesök; fysiska aktiviteter, filmvisningar, teaterresor och även mer som semesterresor med studiebesök och övernattningar inlagda. Jag tycker det bör finnas något för alla där. Utöver det finns det ”månadsmöte” med något ämne. Första ämnet för hösten blir ”Beatles”, det känns bra att aktiviteterna hänger med tiden:-) Beatles klingar nog gott i de yngre pensionärernas hjärtan… 🙂 Pensionärer är en stor grupp, åldersspann på minst 20 års åldersskillnad. Vet inte hur gammal den äldste medlemmen är.

Jag har endast varit med på några få grejer då man måste anmäla sig innan säsongen kör igång. Därför har jag endast kunnat delta i början av terminen. Jag har ju aldrig riktigt vetat på förhand när jag är på hemmaplan längre fram. I år kan jag planera inför hela hösten.

Bridgen får jag skjuta fram ett halvår om jag erbjuds plats på allt jag vill delta i. Bridgekursen i höst misstänker jag ligger på dagtid, vårkurserna som startar i februari brukar ligga på kvällstid.

 

Kommentarer till: "Höstplanering" (13)

  1. Det låter nästan lite småjobbigt att vara pensionär – så mycket som ska hinnas med 😀

    • Jo, så är det… 🙂 Men jag ska inte anmäla mig till ALLT jag kryssat för. Måste gallra så jag inte blir trött och sur för att jag ”aldrig får vara hemma”. 🙂

  2. Anna-Lena sa:

    Verkar onekligen intressant.Har inte tånkt på att det finns ett seniorsuniversitet. Ska kontakta någon i min nya stad om information.

  3. anna-lena sa:

    Låter riktigt spännande. Förmånen av att bo i en större stad! Vi kan väl höras i slutet av helgen och kolla inför tisdagen. Ha en god midsommar!

  4. Kurser av olika slag är kul att gå på. Jag har testat distanskurser med och det är helt ok. Man träffas ett par gånger och sen fixar man resten hemma eller via datorn. Trevlig midsommar.

    • Ja, distanskurser är smidigt. Jag har studerat på distans på Luleå tekniska universitet, ett par historiakurser, under tiden jag var i Norge och arbetade! Smidigt, väldigt praktiskt. Inga träffar alls.

  5. Kan nog bli fullt upp, roligt!

  6. Det härliga med att vara pensionär är att man får välja alldeles själv. 🙂 En kompis berättade lyriskt om alla aktiviteter och gemenskap på seniorboendet. Jag blev glad för hennes skull, men utmattad bara av att lyssna, för jag är en LAT pensionär.

    (Just nu åker vi inte ens till landet, men det är f a inte utsätta andra för sura gnälliga mig med min förb… efterbältros-klåda. 😡 )

    • Litet stimulans behöver jag emellanåt för att må bra. Uppskattar ensamheten och tystnaden däremellan jättemycket. Att umgås med mina egna tankar är absolut nödvändigt. Tur att vi är olika och var och en kan göra som den vill.

Kommentera

Etikettmoln

