Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Lupiner

Det är så vackert i naturen vid den här årstiden. Det är verkligen ett nöje att färdas på cykel eller i bil och bara insupa naturens färgprakt. Lupinernas färgprakt vid vägkanterna är enorm.

Nu hörs det fler och fler rapporter om att lupinernas spridning i Sverige börjar få negativa konsekvenser då de hotar den biologiska mångfalden. De förökar sig i rekordfart och gör att ängsblommor får stryka på foten. Vart ska ängsblommorna ta vägen nu? Tidigare var de i ängsmarker men den typ av natur har omvandlats till annat i dagens samhälle.

Trist om inte alla arter kan finns kvar? Vad jag förstår så är det kanske dags att bekämpa lupinernas framfart. Misstänker att det inte är så lätt.

Har du kunskap eller tips i den här problematiken.

Passar på att önska alla en riktigt bra midsommarhelg!

 

 

Kommentarer till: "Lupiner" (7)

  1. Jag som tycker det är så vackert med lupiner och alla dess färger. Jag läste för något år sedan att de inte trivs på alla växtplatser, synd att behöva bekämpa. På Öland finns inte mycket lupiner. Nu är det väldigt vackert i naturen med alla blommor och vackert färgade buskar.

    Ha en bra fortsättning på dagen!

    Kram

  2. Tänkte just på lupinerna när jag körde söderut att dom är väldigt vackra. Det tyckte jag inte när jag bodde i villa där lupinen tagit över rabatterna runt huset. Fina när dom blommade och fula efteråt och omöjliga att bli av med.
    Har inte tänkt på att dom slår ut ängsblommorna 😦

    • Hörde det på radion för några dagar sedan. Att lupinerna börjar bli problem på vissa platser i alla fall just på grund av att de vill ta över… Jag njuter av naturen, men är inte så himla kunnig.

  3. Nej, någon erfarenhet har jag inte men jag tycker de är fantastiskt vackra. Tydligen är det Lupinår i år vilket jag såg när jag åkte buss hem från lägerskolan. Jag har satt några i trädgården och de får gärna sprida sig. Vi har bara sandjord så jag är glad om någon växt känner sig hemma 😉

    Trevlig midsommarhelg!

  4. Tack! Glad midsommar!

  5. Jag har också hört att Lupiner har blivit ett problem, men jag kan inte se det själv. Tycker markerna ser ut som det alltid gjort … men vad vet jag!
    Tråkigt är det i alla fall, att behöva börja tänka på dem vackra Lupinerna som ett hot. För mig är dem sommar- och barndomsminnen … ihop med en mängd andra växter och blommor naturligtvis. Man vill inte att något av det ska försvinna …

    I vilket fall … så önskar jag dig en underbar midsommar, hur vädret än blir 🙂
    Kramis

Kommentera

Etikettmoln

