Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Omberg

I tisdags blev det återbesök för mig på Omberg i södra Östergötland tillsammans med Anna-Lena. Henne har jag lärt känna via bloggen och geocaching. Det har sedan några få år tillbaka blivit en tradition att vi ses en gång varje sommar för att träffas, trivas tillsammans och gå en lättare geocachingrunda. Mycket trevligt! I år gick turen till Omberg. Jag har varit där några gånger tidigare, men det är en plats jag gärna gör återbesök till.

Vi började med kaffe innan vi gav oss ut i skogen. Ljuvligt lätt terräng att promenera i, oftast. Bokskog, många böcker (förlåt bokar) fanns det och sex geocacher loggade vi utan några större svårigheter. Behållningen blev dock allt det vackra vi såg. Bilderna får tala för sig själva.

Är ni läsare kunniga inom botaniken? Jag tror det här är en Jungfru Maria nyckel, men vet att flera arter finns det som är väldigt lika varandra. Rätta mig gärna om jag har fel.

När jag är i de trakterna drar jag mig gärna mot Ellen Keys sommarbostad Strand som ligger väldigt vackert vid Vätterns strand. Anna-Lena och jag satt en lång stund på hennes brygga och njöt av sommarens värme och lugn. Dessutom hade jag sett att den geocache som fanns en kort promenad från Strand och jag loggade för några år sedan var arkiverad och en ny utlagd. Den letade vi förstås upp.

Jag misstänker att en del människor tycker att vallmon är ett ogräs, men i så fall ett väldigt vackert ogräs.

Efter Omberg åkte vi till Vadstena, var inne i kyrkan där, Anna-Lena kollade runt medan jag valde några vykort som jag ska använda i postcrossingen. Många i den gruppen önskar olika sorters motiv vilket  jag irriterade mig mycket på den allra första tiden jag var medlem. Jag ville välja sådana kort jag tyckte var vackra eller tyckte om på något sätt. Nu har jag vänt på de tankarna efter att någon sa… Men visst är det roligt att göra någon annan glad?! Jomenvisst… En del vill ha vykort på fyrar, järnvägar, religiösa kort, erotiska motiv, pin-up,  historiska, gamla vykort osv… i all oändlighet verkar önskemålen gå… Sedan kan det stå en hel radda med vilka sorts motiv de inte vill ha… någon har skrivit att hen inte ville ha några fler vykort med blommor på från Nederländerna. Vederbörande hade lagt till ”det räcker nu”. 🙂 Det fick mig att dra på smilbanden… Ibland struntar jag i önskemålen, ibland uppfyller jag dem! 🙂 I Vadstena åt vi också en både välbehövlig som supergod lunch.

(Foto: Anna-Lena Larsson)

Dagen gick fort, det var snart dags att dra oss hemåt igen, Anna-Lena hade aldrig varit vid Rökstenen och jag hade tänkt köra dit någon gång i sommar. Jag har varit där en gång för många år sedan när barnen var halvstora. Tideräkningen i många fall räknas ju i hur stora barnen var när man gjorde olika saker… 🙂 När vi ändå var i de trakerna bestämde vi oss att ta den omvägen när vi styrde kosan söderut igen. På fotot ser ni mig studerande Rökstenen. Det är Anna-Lena som är bildmakaren och hon har sagt ja till att jag lägger upp det här.

 

Kommentarer till: "Omberg" (6)

  1. Vilket fint ställe!
    Och jag älskar vallmos!

  2. Vilken trevlig tur ni verkar haft
    härligt ute i naturen nu

  3. Tack för en jättefin och givande dag. Ska strax börja blogga om två fina geocachingrundor denna vecka. Utflykter som gett så mycket energi att jag fått en massa annat gjort, än att sitta vid datorn.

Kommentera

Etikettmoln

