Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fann en artikel om Jönköping och dess placering på listan över ”kommuner bäst att bo i”. Jönköping hamnade totalt på tionde plats, däremot  hamnade Jönköping lägre på de redoviade variablerna jag finner i en lista på internet. Där hamnar Jönköping på

11 plats bäst för unga

15 plats bäst för äldre

19 plats bäst för familjer

Då undrar jag vad Jönköping är superbra i som drar upp placeringen? I artikeln som jag läste framhålls att min stad har ett rikt kulturutbud, nöjesliv, restauranger och fritidsverksamheter. Jo, så är det. Jag är stolt över att Jönköping ligger på 10 plats och tycker självklart att Jönköping är värd det. Det ÄR en väldigt fin stad med många möjligheter, det är lätt att förflytta sig både söderut som norrut. Till Göteborg är också enkelt men litet mer diagonalt är det svårare med kollektivtrafik. Det byggs som bara den i Jönköping, men jag tycker  det satsas alldeles för litet på hyresrätter. Tidens utveckling har varit mot eget ägande av bostaden, att få tag på hyresrätter till hyfsade priser är svårt, helt annorlunda än när jag flyttade hit på 70-talet. Det är Jönköping givetvis inte ensamma om.

10-i-topp-listan över Bästa kommun att bo i, ser ut så här: 1. Stockholm, 2. Uppsala, 3. Mölndal, 4. Göteborg, 5. Solna, 6. Lund, 7.Linköping, 8. Örebro, 9. Nacka och så Jönköping på 10:e plats. Hela listan kan du se här: bästa kommunerna 2017.

Något som förvånar mig är att Stockholm hamnar på första plats för äldre! Jag som tycker väldigt mycket om Stockholm tänkte ibland att jag trots allt inte skulle vilja bo i innerstaden som ännu äldre och litet stapplig. Å andra sidan är Stockholm så mycket mer än innertaden. De flesta stockholmarna bor ju inte där! Att bo i de ytterområden jag har erfarenhet av är som att bo i vilket litet samhälle som helst, men med den skillnaden att ha nära till väldigt mycket mer än andra småkommuner. Dessutom är Stockholm absolut bäst i kollektivtrafik! Tänk om andra städer hade samma service, det skulle vara kalas, men ekonomiskt omöjligt. En annan sak jag funderar över är om inte bostadskostnader ingår i mätningen? I den parametern skulle Stockholm falla platt till marken!:-)

Tittar man på livskvalitet ska man tydligen bo i Piteå! Där ligger de i topp!

Kommentarer till: "Jönköping bra att bo i" (9)

  1. Jag vill inte bli gammal i Stockholm. Jag är livrädd för att hamna i åldringsvården här, den var dålig redan när jag jobbade inom den på 80-talet och har bara blivit sämre. Den verkar bättre på mindre orter med personal som är mer rädda om jobbet men jag kan ju ha fel.

    • Jag tror du har rätt vad gäller äldreomsorgen.Jag har en bekant som arbetade både inom hemtjänst som boende i Stockholm några få år, återvände sedan till mer sydliga breddgrader. Alldeles för hög personalomsättning där, tyckte hen. Med hög personalomsättning kan det inte bli en bra grund för kvalitetsarbete.

      Det skulle vara spännande att veta VAD som höjt Stockholms äldreomsorg till skyarna i undersökningen!

      • Jag kom som 19 åring från lasarettet hemma där tjänster som annonserade ut söktes av folk som hade 31 års erfarenhet. Man hade inte en chans så jag flyttade och hamnade på en långvårdsavdelning i Stockholm där de flesta inte hade utbildning alls och nya ansikten kom varje vecka. Vården var usel. Riktigt usel. På alla ställen jag arbetade på tills jag bestämde mig att det var bättre att jobba i Lokaltrafiken.

      • Småkommunerna är nog bättre på just äldrevård, även om det gnisslar även där ibland.

  2. Själv är jag förvånad över att vår kommun återfinns först på 56:e plats! Men vissa saker gör mig inte förvånad. Ser att bli gammal i Malmö är inte någon höjdare vilket helt överensstämmer med min erfarenhet av hemtjänst och annat… Här har många en hel del att arbeta på!

  3. Fast nu ser jag att jag tolkade tabellen fel vilket gör det ännu mer förvånande! Suck.

  4. anna-lena sa:

    Och min lilla kommun finns inte alls med bland de ca 100 toppkommunerna. Tycks som om storstäderna toppar. Tror annars att Tranemo kommun har ganska hög ranking på att ta hand om äldre. Att vara ung, det kanske inte är så bra…. det finns inte så mycket för unga, mer än ganska stor trygghet. Men sådant räknas nog inte. Familj? Tja, gillar man natur och aktiviteter naturen så funkar det bra. Vill man bo någorlunda billigt, så funkar det väldigt bra. Svårt det där med listor. Allt är inte svart eller vitt.

    • Sådana här undersökningar får man förstås ta med en nypa salt. Resultatet blir efter vad som frågorna handlar om. Vet när jag besvarade sådana frågor om vården så tyckte man ibland det var kul att just ”den” frågan kom, eller synd att den inte kom, där vi har lyckats så bra… 🙂

Kommentera

Etikettmoln

