Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Rosornas dag

Bestämde mig igår för att med kameran i ryggsäcken bege mig till Rosariet här i Jönköping. Hade sett annonser om Rosornas dags-firande, men hade inte en tanke på att det var just igår.

När jag närmade mig såg jag en massa människor på plats. Utmaningen var tillräckligt stor med tanke på blåsten vi hade, hur fångar man vackra rosor som i stort sett rör sig hela tiden 🙂 Förstod snart att äldreboendet strax intill hade lagt ut en tipsrunda för sina boenden. De som bor på äldreboende i dag kan i regel inte ta sig fram för egen maskin, utan hade personal eller anhörig med sig. Litet för rörigt för att jag skulle trivas.

Jag hade tänkt att sätta mig på en bänk i roshavet och bara njuta av upplevelsen. Så blev det inte, det får bli vid annat tillfälle. Några foton från gårdagen får trots det lysa upp dagens inlägg.

Istället för att sitta i rosariet och njuta av både syn- som doftupplevelser drog jag mig litet avsides till en av mina favoritställen i staden. Satt där i solen och njöt en god stund innan jag vandrade vidare utmed Vätterns strand.

Kommentarer till: "Rosornas dag" (11)

  1. Det sköna när jag var där en måndagsförmiddag var att det kanske bara var tre personer till där. Alla hade rullator! Såg att det var ett hem intill

    • De allra flesta gånger jag är där är det några enstaka flanörer, inte så det känns trångt. Det här blev inte alls samma känsla, men vad gör det, jag har nära dit! Fler besök väntar.

  2. Jag brukar cykla utmed vätterns strand..det är fantastiskt vackert där. Rosariet har jag besökt en gång ..då var det folktomt. I huset bredvid, inte äldreboendet ..har jag varit på Hawaii fest en gång för länge sedan på 90 talet.

    • Absolut är det härligt och vackert att cykla utmed Vättern. Än så länge går det bra, men varma sommardagar bryr sig inte om att skilja på gångbana och cykelbana. Det stör mig, väljer ofta en annan väg sådana sommardagar. Tur vi har Vättern som lyser upp staden 🙂

      • Har inte cyklat på cykelbanan då det varit sol och badväder..men menar du att det ligger folk och solar på asfalten?

      • Nej, de ligger inte och solar på gång/cykelbanonrna men det brukar vara vädigt mycket folk ute och de går och cyklar om vartannat… 🙂 Man får cykla väldigt sakta och nästan stanna för att inte köra på folk när vädret är som bäst!

      • Förstår..det är många som vill utnyttja det fina strandstråket.

  3. Åh, jag älskar verkligen Rosariet. Så härligt att sitta där och känna dofterna.

Kommentera

Etikettmoln

