Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Folktätt

I bloggen ”Lena i Wales” läser jag om hennes utflykt till Nederländerna. Ett mycket intressant inlägg, jag inser att jag inte visste mycket om det landet. Det som gör mig mest förvånad är att Nederländerna är så tättbefolkat och så litet, jag citerar Lena:  ”Landets yta ca 41 500 kvadratmeter, vilket motsvarar något större än Småland. Befolkningen är på ca 17 miljoner, vilket innebär ca 409 invånare/kvadratkilometer, vilket är det mest tättbefolkade landet i Europa efter Monaco. Motsvarande siffra för Sverige är 22. Detta är enorma skillnader!!!!…”

Läs gärna hennes hela inlägg!

Kommentarer till: "Folktätt" (8)

  1. Trevligt att du gillar mitt inlägg!!!
    Önskar dej en trevlig kväll!

  2. Vi har haft en del segelbåtar här från Nederländerna, och en man på en av dem var så förvånad, nästan chockad över att vi har fritidsbostäder som ingen ens bor i hela året. Det blev förklarat åt honom att vi har gott om plats för hus som ingen bor i. För att understryka det hela fick han åka med på en liten biltur i Maxmo by, där man under färden som var flera kilometer mötte på EN enda människa som var ute på motionsrunda. Dessutom var det givetvis långt mellan gårdarna i många fall. Helt fascinerande för Holländaren i fråga.
    I Finland har vi ännu lägre befolkningstäthet, 16,2 personer per kvadratkilometer.

    För att vara litet petig så har Vatikanstaten (om man vill räkna den) och Malta med sina 1.310,02 personer /kvadratkilometer högre befolkningstäthet än Nederländerna, och båda hör till Europa.

Kommentera

Etikettmoln

