Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Flickor bak i bussen

Visst är det märkligt att DO anser att det inte är diskriminering att vid en skola i Vällingby skall flickor gå in i bakdörren på skolbussen och sitta bak i bussen medan pojkarna sitter i främre delen!? Det är inte alltför ofta jag håller med M-politiker, men det händer.

Den här beslutet DO kom fram till förstår jag inte, jag hoppas det kommer att rivas upp! Skulle vara intressant att höra en förklaring till hur de kommit fram till det beslutet!

Beslutet liknar reglerna USA tillämpade för de svarta medborgarna, de skulle sitta bak i bussen. Om det blev fullsatt på bussen och en vit person ville stiga på fick en svart som redan fanns på bussen stiga av för att ge plats.

Backa inte jämställdhetsarbetet i Sverige!

Kommentarer till: "Flickor bak i bussen" (8)

  1. Jag förstår ingenting. Och detta år 2017… jag besökte Sydafrika när apartheid fortfarande gällde och det här känns likadant.

    • Det är förstås inte enbart USA som kört med segregering. Lika illa var det än förekommer.

      Undrar vad vår feministiska regering säger om detta. Det är absolut dags att skrota religiösa friskolor!

  2. Ha-ha! Jag har alltid haft roligt åt den överdrivna jämställdhets grejen… Nej för 17, det var ju könsrollsdebatter och grejor som är så oproportioneligt uppblåsta ibland.
    Jag kör själv skolbuss, så jag vet ju hur det är. Hur vi än vill vara rättvisa, så är det mindre risk för skadegörelse om det är flickor bak i bussen. Som straff för skadegörelse, har jag haft sjundeklassistflickor att sitta på bakbänken en halv termin, det var väldigt genant för pojkarna 🙂
    Men annars att dela upp pojkar och flickor… Nä, det låter sextiotal om det.

  3. Jag skulle satt mig längst bak bland tjejerna. Bra på många sätt. 😉

  4. Jag skulle vilja läsa domen och förstå helheten. Det är ju sällan svart eller vitt. Jag blir ofta indelad i grupper, ibland slumpvis, ibland bara på ett praktiskt sätt. Och nog har det alltid förekommit att det ibland blivit så att tjejerna gått åt ena håller och killarna åt ett annat. Det är ju anledning bakom som har betydelse.
    Personligen tycker jag att det är mycket värre att vi fortfarande har herr- och damtoaletter på många ställen. Helt utan anledning. Det är helt vansinnigt tycker jag.

    • Jag förstår hur du tänker runt domens innehåll, men jag tycker det är helt åt skogen att det ska lagstadgas var män eller kvinnor får sitta osv. Vad har sådana domar för positiv effekt på samhällsutvecklingen?

      Småflickor leker oftast med andra småflickor, killar med killar, men det gör de av eget val och önskemål. De stunder flickorna vill leka med killarna så får de det. Svårare än så behöver det inte vara. Hur länge ska det vara tillåtet att killar och tjejer inte får sitta bredvid varandra eller blandat? Hur blir deras tankar om andra könet i förlängningen? DO dom betyder inte att det är förbjudet att sitta balndat, de bedömer vad som är diskriminering eller ej. OK vid den här reflektionen kan jag kanske förstå att domen blev som den blev, men tycker den är högst olycklig. Mina tankar dras automatiskt till 50-talets USA då vissa stater i alla fall, kanske alla, minns inte då de svarta inte fick gå in i främre dörren på bussar. Vilken människosyn!

      Apropå herr-och damtoaletter, jag har inget emot delade toaletter om män kan sitta ner när de kissar. Kletiga toaringar är inte trevliga. Jag har faktisktinte funderat på skilda toaletter som ett problem, det är ju inte förbjudet att gå på männens om det är kö till damernas.

Kommentera

Etikettmoln

