Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Uppdatering

Pensionärslivet rullar på, väldigt behagligt.

Jag lade mig ”för tidigt” igår kväll, vaknade därför kl 04.00 klarvaken. Insåg att jag inte skulle stiga upp, låg och läste fram till kl 060.00, då somnade jag och sov till kl 10.00! Vilken lyx att kunna göra så…

Har hunnit med att vara ute på en skogsrunda, upptäcka hur kruttorrt det är i markerna. Bygden behöver absolut regn, inget störtregn utan ett stilla regn som kan tränga ned i marken i lugn och ro. Grejar en del inomhus, njuter utomhus, handlat, läst, varit på besök i kolonilott som är ett paradis för ägaren, kolonilotten var fin, mycket blommor osv, men inget som lockar mig. Skulle jag ha något liknande skulle det ligga enskilt utan en massa grannar, men det är jag det. 🙂 Allt det har jag inte gjort idag, men sedan förra inlägget.

Så ägnar jag en del tid till mat! Hitta enkla, nya recept, gärna vegetariska, men är allätare och kommer förmodligen alltid att vara det. I dag åt jag spenatbullar med spaghetti. Jättegott blev det. Litet kul har jag i köket också då jag skaffat litet nya köksmaskiner, visst ska man ha litet kul som pensionär 🙂 Efter att ha läst hos en bloggkompis att hon köpt en air fryer och en food steamer – så gjorde jag en likadan beställning! De båda prylarna har tagit en hel del tid, hämta ut och packa upp, göra i ordning, läsa på hur de ska skötas och användas. Nu har jag testat dem båda och gillar dem. Om det är något problem med dem så är det att de tar plats! Plus att det som ska diskas efter användning tar stor plats i diskmaskinen. Jo, jag vet, i-landsproblem. De här båda prylarna har jag bara testat en gång vardera, måste utforska dem mycket mer.

Ikväll var jag på biblioteket, ville låna en bok jag läst om. En bok de endast har ett ex av, den hade återlämnats i efermiddags, ett par timmar innan jag var där. Två personal letade ”hela vägen” från återlämningen, till vagnar som ska sorteras in, som i hyllan där den ska stå. Boken hittades inte! Vi gissade att någon annan besökare kanske gick runt med den. Jag ställde mig i kö för att låna den, kollade nu ikväll efter stängningsdags, boken finns registrerad att den ska finnas på bibblan. Återstår att se om jag får mail i morgon att den finns för avhämtning. I så fall blir det en ny promenad till biblioteket.

Det känns som jag kommit in i en bra period i livet, jag hoppas den känslan får bestå! Hela dagen idag har det varit mulet i Jönköping som omväxling, men kl 20.45 upptäcker jag att solen sken utanför fönstret! Det var så dags!

Kommentarer till: "Uppdatering" (12)

  1. Det låter som om du har det riktigt bra. Du är en pensionärsförebild 😊
    Kul att du gillar dina nya köksprylar och jag håller med – dom tar plats även om dom fyller en funktion

  2. Äga dagen! Och köksmaskiner! Hade jag haft större kök hade jag haft alla de prylar.

  3. Men vänta nu!? Har jag missat att du gått i pension? Är du pensionär på heltid nu?

    Om det är så vill jag naturligtvis gratulera, av hela mitt hjärta. Då förstår jag att det känns bra 😀
    Härligt 🙂
    Kramis

    • Jag har kanske varit jättetydlig med det varken i bloggen eller någon annanstans, mer än att fr.o.m september ska jag pyssla med ”för nöjets skull-saker”. Planerade att vara ledig hela sommaren, men visste att jag är ganska lättledd i den här frågan… Stockholm på sommaren är inte helt fel heller. Men det här blev första sommaren sedan jag började jobba som jag varit ledig HELA sommaren, förutom när jag bröt handleden några år sedan. Det var förstås litet speciella omständigheter då. Kan tillägga att ju längre tiden går, deesto bättre känns det. Så nu är säkert rätt tid för mig att pensioneras fullt ut. 🙂

  4. Anna_Lena sa:

    Låter väldigt gott med spenatbullar. Får googla recept! Tur att man har sin ”köksträdgård ” gömd bakom huset! Skulle inte vilja att någon kollade ogräs kontra odlat där. Köksmaskiner… känner inte alls igen de du nämner. Är köksmaskin själv….blir mindre disk då. Undrar vad det var för bok som du ville låna? Ha det gott!

Kommentera

Etikettmoln

