Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vad är godhet?

För er som läser min blogg ganska regelbundet minns säkert att jag förra veckan ställde frågan ”När var du god senast?” I går skrev Lollo så här i sin kommentar till inlägget: ”Jaa-a du! Det var en samvetsfråga de där. Jag får nog svara som du själv gjort. Jag vet inte riktigt …
Men så måste man även lägga till frågan ”Vad är en god handling?”. På vilken nivå ligger godheten?
Räcker det att man helt enkelt avstår att göra det man själv vill för att man vet att någon annan uppskattar att man gör det dem vill istället? Är man god när man vill visa sin uppskattning och köper fikabröd som tack för en tjänst?
Är man god när man kommer ihåg att säga att man älskar någon, inte bara tänker det?

Jag tror att jag är lite ”smågod” i det vardagliga, om det räknas … 😛
Kramis”

Litet samma tankar hade jag haft. Är jag god som betalar 200:- av mitt överflöd till ett behövande, föräldralöst barn i Leshoto? Kanske är det bara ren medmänsklighet att dela på resurserna, även om det inte i samhällsklimatet alltid låter så. Jag vet inte, men jag lämnar nu öppet för er som känner lust för att än en gång fundera i ämnet. Vad är godhet? En minst lika svår frågeställning, tycker jag. För mitt fadderbarn är det förstås en stor gåva, säkrar hennes skolgång och därmed hennes framtid. Men för mig?

Hur tänker du?

Kommentarer till: "Vad är godhet?" (5)

  1. Det är verkligen en bra samvetsfråga. Jag tycker att göra en god gärning är att visa hänsyn och medmänsklighet mot alla dagligen. Många gånger behöver man inte säga det med ord utan att visa att man respekterar varandra🤗Kram

  2. Jag tycker att det är när man gör saker utan egen vinning

  3. Jag tänker väl som de flesta. Ger bidrag till fadderbarn i Swaziland bland annat (nära Lesotho). Det tar emot att säga att man är en god människa men kanske gjorde jag en god handling i maj i Venedig. (Se min blogg idag)

    • Mmm… min tjej börjar bli stor, minns inte vilket år hon är född. Misstänker att det inte är så lång tid kvar, om jag minns rätt så ska bidraget sluta vid en viss ålder hos barnet.Får se hur pensionen räcker framöver för mig om jag tar ett nytt fadderbarn då eller om det får bli något de yngre får stå för… 🙂

Kommentera

Etikettmoln

