Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

För alla som är intresserade av politik har det varit mycket att ta in de senaste dygnen. En politisk kris som är allvarlig, allvarligt fel har begåtts och det krävdes avgångar av tre ministrar. Många spekulationer om vad regeringens drag skulle bli; avgång, nyval, sparka ministrarna? Trots det allvarliga innehållet kunde jag inte låta bli att tycka att det var spännande, en riktig rysare.

Efter alla gissningar och spekulationer runt om i omgivningen, mest via media för min del, så var jag rädd för att nyval skulle utlysas. Vem hade vunnit på det? Vi har val om ett år och den nya regeringen, om det blivit ny, hade endast fått några månader på sig – vad hade de kunnat göra mer än att försöka sitta in stolarna. De enda som vunnit på det draget hade varit sd. De sa tydligt från start att de ville skapa kaos i politiken, det hör man aldrig numer, men …

Efter presskonferensen igår var kd-ledaren snabb med att säga att misstroendevotumet kvarstår mot försvarsministern Hultqvist. Detta trots att han formellt inte gjort något fel, vad jag förstår. De andra alliansledarna hängde på, kanske för att backa upp kd-ledaren som i annat fall gjort bort sig. Sedan dess har det kravet reducerats litet… eventuellt backar centerns och liberalernas partiledare. Men fortfarande finns det många företrädare som ihärdigt ifrågasätter Hultqvists agerande och vill ha bort honom. Vad skulle hända i så fall?

Främst tycker jag det är oansvarigt av alliansen att försätta landet i politisk kris ett år innan val. Det vore bättre om de la energi på att slipa på vad de vill göra om de vinner valet 2018. Som de agerar nu, så funderar både jag och många fler om det ska bli så här kaosartat för framtida minoritetsregeringar. Jag saknar samförståndslösningar för landets bästa. Jag har svårt att se att kaos som ev. skulle leda till nyval ett år innan ordinarie val är för landets bästa.

Den enda vinnaren vid ett nyval är förmodligen sd och Jimmie Åkesson. Skulle sd i så fall få fler röster än någon av allianspartiets ledare? Vad händer då? Skulle han bli landets statsminister? Det brukas ju påtalas att största partiet tar partiledarposten och det är så det brukar vara. Alliansen skulle få fler röster än sd, men med sd:s taktik att skapa kaos är det långt ifrån säkert att nämnde Åkesson finner sig i det. Ingen har väl undgått att han är minst sagt maktkåt. Han siktar på statministerposten precis som Kindberg Batra. Skulle det bli maktkamp mellan dem?

Jag har svårt att förstå alliansens ledares agerande, främst Busch och Kindberg Batra.

Vad skulle kd vinna på nyval? De har legat under riksdagsspärren ända sedan Busch tillträdde som partiledare. Tror de verkligen att det här ökar kd:s chanser till att lyfta förtroendet för sitt parti?

Vad skulle m vinna på nyval? Deras siffror har rasat sedan valet, interna problem och en hel del diskussioner om Kindberg Batra är rätt ledare för dem. Om hon blev statsminister skulle hon klara den uppgiften så bra på några få månader så att hon blev omvald? Det kan bli hennes totala fall istället, spiken i kistan, om man så vill.

Vad skulle centern vinna på nyval? Ja, förmodligen en hel del röster, de har gått framåt röstmässigt senaste tiden. Tror dock inte att de vill lägga grunden för nyval och komma i regeringsställning förrän 2018.

Vad skulle liberalerna vinna på nyval? Förmodligen inget. Tveksamt om de skulle förlora på det heller. På något sätt känns de ganska anonyma i alliansskaran. Anonyma är fel ord, men de flyter mest med, sticker ut litet ibland, poppar upp… 🙂

Vad skulle socialdemokraterna vinna på nyval? Ja, antingen förlorar de makten eller återvinner de den och blir förstärkta. Även om de blir förstärkta tillfälligt är det inget bra för landet med en nyvalscirkus.

Vad skulle miljöpartiet vinna på nyval? Förmodligen inget, förlorar kanske inget heller. Tveksamt. Vet inte riktigt hur stödet inom partiet är numer.

Vad vinner vänstern på nyval? Inte ett skit, förlorar nog inte heller så mycket. Jag ser inte riktigt deras roll i det hela.

Reflektion: Det politiska spel som nu pågår, kommer det att öka politikerföraktet som finns på en del håll? 

Idag ska jag försöka få iväg det här inlägget. Igår var jag på gång med inlägg, men saker hände slag i slag som gjorde att det redan var historia.

 

Kommentarer till: "Längtar efter politisk stabilitet" (18)

  1. Anna_Lena sa:

    Intressant. Klokt! Du är mycket mer insatt i politiken spel än vad jag är. Jag tycker inte att politik är enkelt alls. Jag reagerar starkt på att man måste hålla varannvom ryggen så mycket och att allt egentligen är ett spel om makt. I mångt och mycket så är partierna ganska så lika i sina åsikter. Sossarna har ju tyvärr blivit allt för styrda av borgerlig politik och blivit för blå tycker jag. Moderaterna, under ledning av utmärkte Reinfelt, blev lite rödare. Med Bättre så har de blivit blåbruna igen…. Tycker väl bara att det är Lööf som är en trovärdig ledare i borgerligheten. De båda andra damerna är rena katastrofer, de har gjort så Björklund blivit en rätt oförarglig liten tomte.
    De oskyddade dokumenten. En utredning å det snaraste… och sen lugn och ro. Men så funkar det inte i spelet om makten. Tyvärr! Tyckte en som inte vet så mycket om politik.

    • Jag tror inte alls du är så oinsatt som du låter påskina. Vi tänker kanske på litet olika saker…

      Ja, jag instämmer – det är sakfrågan som bör vara viktigt nu. Se till att skadan blir så liten som möjligt, eller ingen alls om det är möjligt.

  2. Tänker nog ungefär som du. Helt klart är SD den enda som vinner på det här. 😦
    Jag hoppas mest att man nu ska ägna sig åt det jag tycker är själva saken: Hur kunde det bli så här hos Transportstyrelsen? Jag kan känna igen inställningen man ser i förhören med GD: Ledningen kan inte ITsäkerhet. Det är inte konstigt. Men dessutom lyssnar man inte på säkerhetsansvariga, eftersom ”alla” tycker att de är jobbiga (vilket de kan vara!) och krånglar till, försinkar och fördyrar allting. Och då blir risken stor att det skiter sig.

  3. Tyvärr tror jag att det kommer att göra det. Dessutom finns det risk att missnöjespartier sticker upp ännu mer vilket inte kommer att stabilisera något!

  4. Jag tror som du att politikerföraktet ökar. Det känns verkligen som om samtliga politiska företrädare lever i en annan värld än den jag vaknar till varje morgon. Förtroende hos folket verkar vara av underordnad betydelse numera. Och det gäller samtliga partier.

    • Hur kan vi hamnat där?

      • Politikerna hamnads för långt från folket och tillskansar sig pengar som många aldrig kommer i närheten av I form av pensioner och avgångsvederlag. Många politiker kommer direkt från politikuppfödningen och saknar insikt i hur människor lever. Det förvånar mig att det inte hänt tidigare. Och idag ifrågasätter människor mer, vi köper Inte ” så har vi alltid gjort”

      • Ja dessa bonusar, pensioner och vad allt nu kallas, det måste stoppas! Det säger enstaka politiker själva emellanåt, men inget händer. Helt sjukt system.
        Tillägg: Samtidigt så är demokratiskt valda politiker det enda system jag tror på. Frågan är hur vi ska komma tillbaka till ansvarstagande politiker som strider för sina politiska idéer, för det verkar de också komma allt för långt ifrån

      • ”vi tar bara ut vad vi har rätt till”

      • Jo, det är regelsystemet som ska ändras. För visst, mycket är tillåtet och då skulle säkert de flesta nyttja det också. Men systemet/reglerna går att förändra!

  5. Gårdagen var en rysare. Även jag kan tycka det är lite smått spännande men den känslan försvann ganska snabbt när jag insåg att det här är blodigt alvar och vad det kan leda till. Tror också vårt land blir mer sårbart på flera olika sätt om det ska hållas på så här. Jag kan inte det här med politik men Sverige har enligt mig en del politiker som är mer måna om att få egen makt än att arbeta för Sverige och dess invånares bästa. Nu tog jag väl i men man kan börja undra. Tack för dina kloka ord Mia.

  6. Intressant Mia.
    Mina tankegångar går i gång:
    Nej, politisk kris gagnar inget land.
    Men det är nog oundvikligt att det blir så. Politik är och blir en het potatis som ju som bekant lätt kan bli mos. Tillsätter en smör, grädde och en smula vischyvatten samt kryddor för smakens skull?
    Om en går tillbaka lite tiden när monopolet avskaffades och fri konkurrens infördes där företag bildades som paddehattar, ofta i skalbolags närvaro. Ingen kvalitetskontroll, ingen säkerhet. Inom IT är ju utvecklingsmöjligheterna obegränsade. Ingen koll på vad som upphandlas och ingen huvudansvarig, jo det finns det ju, men ”den har inte tid eller kompetens nog” att se efter vad den har köpt. Att lita på sina medarbetare är ju en paroll som kanske delegeras uppgifter de inte kan med?
    Jag tyckte att statsministern gjorde det bra i den här härvan.
    Såg en liten tv- snutt med alliansen där det för mig blev påtagligt med de tre kvinnorna samt Björklund på ett hörn då, de stod der de tre kvinnorna – ja, det är prima med fler kvinnor i politikertoppen – men så maktkåta blev min tanke …. gagnar det landet?
    På 4 år ska varje regering städa upp efter den förra.
    Lägg därtill våra lagar och det grundval i demokratin samt politikens värdegrund.
    Ett näst intill omöjligt företag tänker jag.
    Vem är insatt i politiken egentligen?
    Vem är den skyldige, den som gjort felet?
    Om löner och pensioner och det hela – ja, det är för bedrövligt
    En längre tids sjukskrivning för regeringspolitiker generar både sjukpenning och lön om jag förstått det rätt! Fy faen!
    En manlig politiker relativt ung, kommer inte i håg namnet, som har drabbats av utmattningssyndrom och nu valt att avluta sitt uppdrag. Han framstår i tv och säger att han inte taget tillräckligt med vila och återhämtning – som om det var hans fel att och inte arbetstyngden som orsakade sjuk stress som orsakade hans utmattning.
    Fy faen en gång till!
    🙂 tack Mia för ditt inlägg och som vanligt får du stå ut med en viss oreda i mina tankegånger – mos eller soppa??
    Ha en bra dag!

    • Tack för dina tankar Tove! Gabriel Wikström, är väl namnet på politikern du inte fann namnet till.

      Helt klart, det finns många fallgropar inom politiken och det verkar finnas folk till det mesta om jag uttrycker mig litet diplomatiskt… 🙂 Jo, jag tycker att Löfvén gjorde det bra i en ursvårt läge.

Lämna en kommentar