Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Orkidéer

Det skulle vara kul att lyssna in er som är duktiga på orkidéer, tänker nog främst på Phalaenopsis. För många år sedan när barnen var små så hade jag tur med dem, de trivdes, blommade om år efter år. Vad jag minns så ”glömde” jag verkligen blort dem. De fick inte mycket, = ingen, omvårdad, litet vatten då och då, långt mellan gångerna. Ser också att de jag har haft trivs bättre när jag inte är hemma när grannen skötte dem – en gång i veckan skvätte hon litet vatten till dem. (Redigering: Tror det blev syftningsfel, barnen fick omvårdnad, men inte orkidéerna 🙂 )

Nu har jag varit hemma och snart är det dags att kasta de båda jag hade tidigare, bladen skrumpnar. Jag tror att jag vattnar för mycket, trots att jag verkligen försöker hålla fingrarna borta. Däremot en Dendrobium jag har bryr sig inte. Verkar trivas hos mig oavsett om jag är hemma eller ej… 🙂

Tidigare, har jag inte brytt mig så mycket. Nu när jag ska vara hemma på heltid, så vill jag förstås ha litet vackert i mina fönster igen. Funderar därför på allvar hur jag ska sköta mina orkidéer…

Någon som kan det här och kan berätta. Jag är inte ute efter några länkar, för den informationen har jag redan läst mer än en gång! 🙂 Praktiska råd som ni själva har erfarenhet av är jag desto mer intresserad av! Vattning, näring, omplantering? Allt är av intresse.

 

Kommentarer till: "Orkidéer" (5)

  1. bra att du påminde. Ska vattna mina ikväll

  2. Här har du en till vars orkidéer inte blir så långlivade – troligen vattnat för mycket – men jag köper en ny jag. Spännande berättelse om barnens närvoro – lycka till med den du har nu 🙂

    • Vi får väl se… nu har jag i österfönster… de gamla varit i norrfönster… men mycket ljus trots norr för dem, tycker jag.

  3. Mina skrumpnar oxå ..vet inte vad jag gör för fel?

    • Förr var jag påläst. Jag misstänker att vi ofta vattnar för mycket. Dessutom är våra lägenheter för torra för orkidéerna, även om deinte vill ha så mycket vatten vill de inte vistas i alltför torr luft om jag minns rätt, ljus vill de ha också… Jo, jag vet rent teoretiskt, inte detsamma som att lyckas.

Kommentera

Etikettmoln

