Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Så lätt när man kan

Min mobil har varit knasig länge, jag har svurit många gånger för mig själv, men det hjälper förstås inte.

Vad är problemet? Det började med att jag fick in mer och mer reklam i den. Tänkte jag måste lära mig rensa det, eller gå till någon som kan. Så när jag och sonen gav mig ut på en geocachingrunda så fungerade inte mobilens internetuppkoppling! Jag sökte efter felet, men inställningarna ”sa” att den ska koppla upp med Telenors internet när jag inte har tillgång till wifi. Trodde det var tillfälligt fel. Så säger sonen att han också har Telenor och hans internet fungerade.

Tiden har gått. När jag är på främmande ort nyttjar jag mobilens internetuppkoppling. Har varit hemma det mesta, därför har jag har inte åtgärdat. Å andra sidan har all reklam oroat mig, har ganska ny telefon och reklamen drar batteri + plus att telefonen har varit väldigt het emellanåt.

Skrev till Telenor om saknad internetkontakt, fick till svar att jag skulle ringa så en av deras tekniker fick kolla. Idag som först kom jag till skott, ringde, han kollade… sa att han inget fel såg, men hade gjort ”något”, jag uppmanades att stänga av telefonen och sedan kolla om det fungerade. Det skulle fungera, enligt teknikern. Icke funkade det… Kollade inställningarna igen, allt såg OK ut. Tog mig i kragen, vandrade iväg till Telenor-butik och utmanade dem, ville de skulle fixa både reklamen som internetuppkopplingen. När killen fått bort all reklam, ja, då fungerade även mobilens internetuppkoppling! Vänligt bemötande, det tackar jag för. Det upplevde jag aldrig när jag hade med 3G:s personal att göra, mer än den gången jag köpte abonnemang av dem! 🙂

Nu är det så att jag inte gillar reklam, varken tidigare eller nu. Pappersreklam har jag avsagt mig sedan länge. Nu gäller det att se upp så inte ny reklam smyger sig in i mobilen. Jag kan gott vara utan den.

Slutet gott, allting gott!

Kommentarer till: "Så lätt när man kan" (13)

  1. Egentligen får man inte ens publicera foton av exvis statyer. Jag tycker dock att en bild av ett vykort är ok

    • Om jag själv tagit ett foto på en staty så är det min bild. Menar du att man inte får publicera den enligt reglerna? Själva konstverket är jag förstås inte ”mamma” till. Ja, i så fall gäller samma förstås med vykortet… även om jag sjäv har gjort bilden av vykortet… 🙂

  2. Jag funderar på varför de skickar reklam om saker jag varit in och sökt på? Tex köpte jag ett deostick på nätet häromdan, googlade fram det jag letade efter och köpte det. Nu dyker det upp reklam (men inte i den omfattningen du beskriver) om den. Som jag redan köpt. Lite smartare reklam, om det nu på livet måste finnas reklam.

    • Ja, det kan man undra. De bör ju se om man handlat när de kan se att du har kollat. Kanske gör de inte det, ser bara ditt intresse. Annars är det förstås märkligt, borde visa liknande varor i så fall.

  3. Detta är KRÅNGLIGT o ändras hela tiden! (Jag minns från när jag jobbade med webbsidor.)

    Jag hittar ett domstolsbeslut 2016 att Wikimedia inte utan avtal får publicera länkar till bilder på konstverk på offentliga platser. Och får privatpersoner? Experten:
    ”Vi vet i dagsläget inte exakt vad som gäller. Var och en har rätt att avbilda offentliga konstverk utomhus på allmän plats. Huruvida man får lägga upp det på nätet, ja, den frågan får man väl ställa till Högsta domstolen.”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6404710

    I internets barndom gick jag en kurs där man sa att det EGENTLIGEN var förbjudet att ladda ner sidor, men det ”beivrades” inte, eftersom upphovsmännen ju hade gjort sidan f a den skulle läsas = laddas ner. 🤔
    Sen tror jag lagstiftningen kom ikapp tekniken på nåt sätt…

    • Tack för länken! Ja, verkligen en knivig fråga… Intressant artikel, men står fortfarande ”litet” frågande. Men byter ut bilden även om jag tror det är väldigt liten ”risk” att någon ska påtala att det är fel, eller ange sin upphovsrätt.

Kommentera

Etikettmoln

