Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Spänst i steget

Ibland funderar jag på att lösenordsskydda vissa inlägg, detta är ett sådant, men det blev ”allmänt” även om det handlar om en ”annan” person än mig själv. En kvinna som inte har en aning om att jag skriver om henne, å andra sidan är det positiva iakttagelser jag gjort, så även om hon får veta så bör hon inte bli sårad. Kanske t.o.m stolt, vad vet jag!

Nu när jag lever mer hemmaliv ser jag helt naturligt mer av grannarna. En dag gick jag efter en kvinna som bor i ett av grannhusen, vet bara vad kvinnan heter i förnamn, känner inte till så många förutom de som bor i mitt eget hus. Det som slog mig var att hon var så spänstig och hade sådan fart. Hon svängde av ganska fort efter att hon hamnat framför mig, men jag tror hon gick i ungefär samma takt som jag gör. Och… jag tycker att jag är hyfsat spänstig för min ålder! Den här kvinnan har jag uppfattat som betydligt äldre än mig.

Så har jag mött henne promenerandes ganska långt från våra hem, när jag är ute på mina promenader. Blivit förvånad över att hon ”är så långt hemifrån, gåendes”. Idag har jag kurat inne, får syn på denna kvinna komma efter att ha varit och handlat (tror jag), hon hade en kasse i handen. Vilken fart! Den kvinnan imponerar på mig och gör mig litet avundsjuk… Idag har jag ont i ett knä utan anledning.

Började tvivla på att jag bedömt hennes ålder rätt. Tänkte att hon är nog inte så mycket äldre än mig!? Går in på Ratsit och kollar… herren mi jeee… kvinnan är 83 år! Det finns endast en i trappuppgången med det förnamnet!

Slutsats: Det är nog ingen större konst att åldras om man är som hon. Här gäller det att vara ihärdig med promenader… för att hålla tempot uppe! 🙂 Måste börja snacka med henne när jag möter henne i fortsättningen, höra om hon alltid levt hälsosamt eller om hon ”bara” har goda gener och tur i livet! 🙂

Trevlig fortsättning på helgen! I Jönköping regnar det, men jag ska klä på mig och gå ut på promenad när jag svalt när kaffetåren! 🙂

 

Kommentarer till: "Spänst i steget" (10)

  1. Såna där iakttagelser är ju inspirerande!

  2. Tror du inte att generna påverkar mycket? Undrar om du vill ta en promenad med mig i Jkgp på måndag seneftermiddag. Spänstigheten fattas på denna tunga 63-åring… men ganskafort kan jag gå ändå, om det behövs.

    • Vi kan absolut ta en promenad, jag har räknat med besök av dig! Men… jag tycker du är spänstig och uthållighet… sedan får du säga vad du vill om vikten!

      Ja, jag tror att generna har stor betydelse. Sedan är levnadssätt också viktigt. Om man lever väldigt osunt hjälper det kanske inte med goda gener… Jag tror vi, människokroppen är komplex!

  3. Gener är en stor, avgörande faktor, men det gäller att jobba med det man har!

  4. så imponerande att få åldras så! Få förunnat tyvärr…

  5. Det är en dröm att man ska kunna ta sig fram kvickt och lätt vid den åldern. Chanserna ökar väl om man försöker hålla sig i hyfsad form. 🙂

Kommentera

Etikettmoln

