Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Ockerränta!?

Jag köpte en ny pc för ett par-tre månader sedan, en dyrare modell än jag tänkt. Sa jag kunde hämta den dagen efter för jag hade inte tillräckligt med pengar med mig. Inga problem, tyckte de, räntefritt, får det på räkning som skulle betalas inom två månader. OK, jag vill helst betala direkt, när jag kan, men OK, tyckte jag. Kunde vara skönt att slippa göra en resa till.

Fick räkningen, la in beloppet i banksystemet och förväntade mig att allt skulle sköta sig självt. När jag sedan gick in i början av denna månad upptäckte jag att det beloppet inte gått iväg! Jag hade kopplat det till fel konto, det var till det konto som är kopplat till mitt bostadslån! Där fanns inte tillräckligt med pengar för datorköp! Sände iväg pengarna direkt…

Ett par dagar därefter fick jag påminnelse… med tillägg om jag redan betalt så ingen åtgärd. Kollade datum – jag hade betalat på riktigt samma datum som betalningen gått iväg! Trodde allt var OK.

Idag fick jag räkning igen och nu ville de ha pengar + 13,4 % ränta + diverse avgifter = 321 kronor. Det var minst sagt SAFTIGT tyckte jag. Grr, la ifrån mig räkningen.

På baksidan där specificering finns står det står det att om betalning skett efter 2 aug kan jag bortse från denna påminnelse. Underst! Hmm…. upptäcker det är bra att blogga, annars hade jag gjort betalningen. Hoppas jag kan lita på den sista meningen! Kommer förvara påminnelseavin… för säkerhets skull… någon månad i alla fall.

Inte första gången jag kopplar till fel konto, men det brukar vara mindre belopp så det har funkat ändå. Dags att bli mer observant.

Slutet gott, allting långt. Nu slipper jag vara tjurig… 🙂

Kommentarer till: "Ockerränta!?" (13)

  1. Så där gjorde jag en gång med alla mina månadsräkningar och fattade ingenting när påminnelserna började ramla in två veckor senare.

  2. Så lätt hänt och många företag väljer tyvärr att tjäna pengar på andras misstag.

    • Ja, ibland tror jag att de vill sända fakturor och hoppas på att kunden ska missa betala. Många företag ”klipper till” direkt med ränta. Jag hoppas och tror jag ska klara mig undan.

      • Och allra värst är staten. De som råkar ut för att missa betala trängselskatt så kommer en tilläggsavgift på 500 kr.

      • Ojdå, det var verkligen häftig ockerränta! Värre än Norge, tror jag. Sist jag inte var hemma och kunde betala i tid tror jag det kostade 300 eller om det 350 kronor i förseningsavgift. Det tyckte jag var ocker. Å andra sidan var det några år sedan… Kanske går Sverige o Norge hand i hand… men det brukar de inte göra.

      • Det är galet men det har att göra med att det är en skatt, tror jag. Men för mig är det helt galet att betala 500 kr om man missar 11 kr.

      • Jag 500:- i förseningsavgift är oförskämt, tycker jag.

        På något sätt reagerar jag häftigare när det händer i Sverige än i Norge.Varför? Norrmännen är häftiga med avgifter över huvud taget, tycker jag. 🙂

  3. Så skönt att det ordnade sig till slut. Jag brukar ha stenkoll men även solen har sina fläckar 😉

  4. Det är bekvämt när räkningen dras direkt från kontot, och jag har tack och lov aldrig haft några problem …än så länge.

    • Allt kan man inte få på autobetalning. Inte ett sådant här enstaka köp.

      Du kanske är mer noggrann än vad jag var, jag dubbelkollar mest själva summan och OCR-nr. Det andra utgår jag nog från att jag gjorde rätt från början! 🙂

Kommentera

Etikettmoln

