Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Jag tror nog att ni bloggare har hört talas om misslyckade skönhetsoperationer som betalas av den enskilde. När det sedan blir medicinska problem, inte livshotande, men problem så är det vår skattefinansierade sjukvård som ska ta ansvar och återställa. Idag är det många människor som gör olika sorters skönhetsvård, vet inte om antalet ökar fortfarande. När det sedan blir medicinska problem, inte livshotande, men problem, så är det vår skattefinansierade sjukvård som ska ta ansvar och återställa. Det kan bli både personalkrävande och kostnadsskrävande med tiden för sjukvården att justera det som gått fel.

Enligt lagen ska sjukvården göra det. Frågan är vilka som drabbas av detta med tanke på det ökade antal skönhetsoperationer. Sjukvården idag dras redan med ekonomiska prioriteringar, har kanske alltid gjort på ett eller annat sätt, vad vet jag.

Är det rimligt att det  även i fortsättningen ska vara självklart att offentlig sjukvård ska bekosta ”reparation” av det privata icke-kompetenta personer/företag drar in pengar på? Kan/ska man lägga ansvar, även ekonomiskt ansvar, för resultatet på dessa aktörer? I så fall självdör dessa företag snabbare kan jag tänka mig.

Har den drabbade ett eget ansvar? Betalar en frisk person för en insats som gör denne sjuk helt i onödan – ska denne person då räkna med att gratis bli återställd av våra skattepengar? Var drar man i så fall gränsen för sådant som inte ska åtgärdas och sådan som åtgärdas av sjukvården?

Den frågan har blivit aktuell för mig senaste dygnet sedan nyheterna rapporterat om en person som blivit nekad ”justering” av Karolinska Sjukhuset.

Hur tänker du i frågan? Jag tror jag vet vad jag tycker, men är villig att lyssna på fler arguement i en svår fråga. Bjuder du mig på dina tankar i frågan är jag tacksam!

Kommentarer till: "Misslyckade skönhetsoperationer" (14)

  1. En knepig fråga att svara på ..man kan ju tycka att den som opererat borde ha någon slags försäkring som täcker operationer som går fel och att den skulle täcka även om man låter någon annan läkare fixar till felet. Jag skulle aldrig våga låta läkaren operera mig igen om han inte lyckades första gången. Nu kommer det inte på tal ens att jag skulle göra en skönhetsoperation..men om jag skulle fixa något på min kropp så är det de fula ådrorna på mitt högra ben isåfall. DE små blå ådrorna är så fula att jag kn appt vill gå i shorts längre ..fast jag gör det ändå.
    Om man opererar näsan och inte kan andas normalt efter det som kvinnan på nyheterna igår berättade om ..så förstår jag att man vill rätta till det.Men jag har inget svar på vem som ska betala den operationen. Man kan tycka att den som gjort det skulle vara skyldig att betala felet som begåtts..då skulle som du säger de som inte är så duktiga få slå ihop sina verksamheter. Allt handlar ju om att tjäna pengar på andras bekostnad.’
    I vårt län är tex åderbrocks operationer x ade ..dem får man betala själv..för de anses som en skönhetsoperation numera ..det är för bövligt kan jag tycka för de som har stora åderbrock har ont och vissa kan inte ens jobba så det är då inte en skönhetsoperation. Men det ska sparas i vår region så då tas vissa operationer bort..man ser inte till människan som man borde och varje människas behov av vård. 30 000 kostar en åderbrocks operation. Vården ska finnas för att hjälpa oss människor som har olika bekymmer så att man kan fungera någorlunda normalt.
    Min fråga är då vart vi är på väg om vi inte kan åtgärda mindre lättare operationer? ..som på längre sikt kan ställa till det för oss och bli till större problem i våra kroppar.
    Oj u blev det ett långt utlägg ..hoppas du orkar läsa alla mina tankar

    • Tack! Jag läste det med stort intresse,tycker det ibland är svåra avvägningar, därför extra intressant att få del av mångas tankar och idéer. Sådana försäkringar är en intressant tanke…sedan väcker det nya tankar: Vad händer med dem som inte haft råd eller tyckt det är onödigt, skulle de få betala själva?

      Åderbråcksoperationer… jo för en del är det medicinskt betingat tycker jag, för andra mer skönhetsvårdande.. men var går gränsen är nog svårt att avväga… Svåra frågor vården står inför. Som sagt, tack för din kommentar!

  2. mormorkerstin sa:

    Åderbråck skulle jag också behöva få åtgärdade, men i sommar har jag bitit huvudet av skam och går i shorts. Jag själv ser ju inte mina knotiga och fula åderbråcksben och om någon stör sig på dem får de väl titta bort.

    Det är inte den enskilde patienten som ska ta en försäkring. Jag tycker att det är klinikerna som utför operationerna som borde ha en försäkring som täcker deras eventuella misslyckanden.

  3. Ok, vad ska sjukvården bekosta? Vård av rökare? Alkoholister? Överviktiga?Kvinnor som inte törs föda vaginalt? Alla dessa borde ha valt andra vägar. Var drar man gränsen? Det borde rimligtvis finnas försäkringar som täcker detta oavsett om man valt att göra en ”skönhetsoperation” eller om man nu behöver sjukvård av annan orsak.

    • Litet tveksam till om jag förstår dig rätt. Menar du att det borde vara privata försäkringar för alla de tillstånd du räknar upp som behöver vård, alltså att vården ges till dem som har betalat försäkringar? De andra då?

      Eller menar du att det bör ingå i den offentliga vården som den är idag? Gränsdragningar är svårt över huvud taget, om man ska ha gränsdragningar.

      Tack för din kommentar, ser fram emot ditt förtydligande, jag vill förstå hur du tänker…:-)

      • Jag tänkte mest på gränsdragningar rent generellt. Vad ska bekostas av skattepengar? Vilka ska ha rätt till offentlig vård?

        Vad gäller försäkringar borde alla privata kliniker ha sådana att om ingrepp måste göras om – på annat ställe – så betalar en försäkring detta.

      • OK. Då förstår jag hur du menar. Kul att så många vill lämna idéer till ett problem som jag inte tycker är helt enkelt. Det hjälper mig vidare i mina egna tankar… 🙂

  4. Du ställer svåra frågor som inte går att ge något entydigt svar på.
    Men jag tror att jag tycker så här: Rena skönhetsoperationer bör den enskilde själv få betala. Misslyckas den så att det efter operationen faktiskt blir ett medicinskt problem så bör sjukvården bekosta detta. Men då ska det vara ett påtagligt problem, fysiskt eller psykiskt. ( Går det över huvud taget att reparera ett misslyckande så att det bli bra? Bättre kanske, men bra…)?
    Sedan finns det ju operationer som görs både av medicinska skäl och av skönhetsskäl. T.ex. stora åderbråck som värker natt som dag. Eller hängande ögonlock som hindrar bra syn. Sådana operationer hör sjukvården till… men de bör inte gå i första hand utan där får man vara beredd på lång väntetid.
    … som sagt… jag tror att jag tycker så här…

    • I sådana här kniviga frågor tycker jag det är intressant att lyssna in andras idéer. Det kan göra att jag själv kommer vidare i mina tankar om problemet! Tack för dina tankar!

  5. Jag tycker att det är en svår fråga men vet att det är vanligt att det blir så. Det gäller även IVF-behandlingar som kan gå väldigt fel om man har otur och då är det den offentliga sjukvården som får träda in. Nu kan en stark längtan efter att få barn verkligen inte jämföras med en skönhetsoperation dock. Hur som helst så tycker jag i alla fall att man får se till det enskilda fallet för vissa saker går att leva med. Kanske borde alla privata kliniker ha någon form av försäkring. Det gäller att prioritera rätt inom sjukvården i dag.

  6. Den stora svåra frågan vågar jag inte ge mig in på men nog känns det lite konstigt att sjukvården ska gå in vid en skönhetsoperation medan flera av de svårt funktionshindrade människor jag varit med och vårdat de senaste åren inte kan få vad de är i mycket stort behov av. Trots att varje dag för dem kan vara en kamp. Det kan ge många tankar som jag nog inte vill förstöra en skön kväll med. Tack för ännu ett intressant inlägg som gör att man tänker till. 🙂

Kommentera

Etikettmoln

