Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Militärövning

 

Vad tycker ni om det som händer i vårt närområde?

Jag tänker på den kommande militärövningen. Ser man tillbaka i tiden så har inte rustning lett till fred – inte någonsin! Det är i stället ett steg mot krig. Dessutom, är det någon som tror att Sverige skulle kunna stå emot om någon vill gå till angrepp mot vårt land, att vi skulle kunna slå tillbaka och stoppa ett angrepp? Jag tror det inte. Diskuterade det här med en person som tycker att övningen i Sverige är bra. Hen höll med om att Sverige säkert inte kan stå emot en invasion, mer än att fördröja det ett par timmar!

Då kan man undra, varför lägga så mycket pengar på något som kanske ingen tror på. Eller VAD är syftet? Spännande att höra era åsikter och tankar.

Bjuda in NATO-länder! Sverige är inte med i NATO! Visst klingar det litet knepigt…

 

Kommentarer till: "Militärövning" (13)

  1. Jag tycker att vi ska ha ett försvar och tycker man det så måste det ske övningar med det försvaret. Att ha ett försvar innebär inte bara att vi försvarar det egna landet eftersom det är osannolikt att någon kommer att invadera Sverige men vad händer om någon invaderar Norge pga oljan? Då krävs ett försvar för vårt land. Försvaret i Sverige kan inte skydda oss mot krig – vi är för små – men utan försvar finns inget som kan skydda oss från påtryckningar från starkare länder. Försvaret är våra väktare. Försvaret har även en del samhällsinsatser och bistår vid internationella fredsbevarande insatser.
    Det världsbästa försvaret är ett som är starkt men som man aldrig behöver använda., det visar att vi har ett land vi vill värna om.

    • Jag tycker att ett försvar är OK, förmodligen nödvändigt i en orolig tid. Samtidigt som jag skriver det vet jag inte vad de skulle kunna göra, mer än vakta gränserna

      Det jag tycker är oroande med den här övningen är att vi gör det tillsammans med NATO. Sverige tror jag har haft stor respekt som neutralt land och genom den här aktionen tror jag ingen kommer att se Sverige som neutralt.

      Tack för dina åsikter, Maria!

  2. Det finns inga lätta svar på detta. Jag tror att det handlar om att visa att vi satsar på vårt försvar för att kunna få hjälp från Nato om vi hotas. Jag tror inte att Ryssland kommer att invadera Sverige. Troligare scenario är att man lägger till med båtar och landsätter personal i hamnar på östkusten för att ”skydda ” sina intressen i gasledningarna

    • Det är nog mest det här med att vi gör det tillsammans med NATO och genom det inte kan uppfattas som neutrala längre. Sveriges styrka tror jag har legat mycket i neutraliteten.

  3. Inte en helt lätt fråga men jag tycker att gunnardeckare har poäng. Samtidigt så är frågan om vi inte ska värna om neutraliteten.

  4. Adekvat fråga som har många infallsvinklar i sitt svar …. och jag fick för mig att om jag varit ung i dag skulle jag gjort militärtjänst …. vilket torde vara omöjligt 🙂
    Trevlig helg Mia!

    • Åhå, har du sådana intressen. Litet sent i livet kanske… 🙂 Kan berätta att jag är en av ganska få äldre kvinnor som varit uttagen till mönstring! Får bli ett inlägg om det… 🙂 Trevlig helg till dig också Tove!

  5. Det här är inget jag funderar särskilt mycket över. Vet inte ens hur kostnader för försvaret är i jämförelse med andra kostnader. Däremot ser jag det som helt naturligt att öva så länge vi har ett försvar, för mig vore allt annat konstigt. Jag tycker även att samverkan med andra är helt ok. Jag kan samverka med andra, även om jag inte är med i deras förening och det ser jag något som positivt, att det finns olika sätt att samverka.

Kommentera

Etikettmoln

