Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Det frias till pensionärerna

Det är förstås inte lätt att vara riksdagsledamot, men i mina ögon är det skrattretande när flera partier samtidigt lyfter fram att de vill höja pensionerna, inte tillsammans, utan vart och ett parti för sig, litet olika storlek är det som skiljer. Sedan la moderaterna även in att de samtidigt vill göra ett jobbskatteavdrag, de hoppas kanske att pensionärernas fokus ligger på pensionshöjningen och inte på jobbskatteavdraget. Risken är nämligen att det blir plus/minus noll med deras förslag i jämförelse med övriga i samhället.

Det kommande året blir spännande att följa. Det kommer säkert att läggas fram en del kloka förslag, men mycket kommer förmodligen både jag och andra att bedöma som rent valfläsk!

Med den röra som har funnits och finns i vår riksdagsgrupp senaste året är det lätt att tappa intresset för allt vad politik och politiker heter, men det kan förstås bli en nytändning. Det här med misstroendevotumhot gång på gång, det hoppas jag är historia nu. Frågan är om det annars är lönt att ens försöka regera om inte majoritetsregering kan bildas. Politikens krafter bör läggas just på politiken, vad de vill när/om de kommer i regeringsställning, visa hur deras politiska ideologi ser ut. Det är det vi väljare är intresserade av.

Jag tackar på förhand! Den politiska hösten börjar idag för våra riksdagsledamöter.

Kommentarer till: "Det frias till pensionärerna" (16)

  1. Nu kommer alla löften på rad, det ena mer generöst än det andra. Däremot förstår jag inte skatten på ISK och Kapitalförsäkringar. Jag trodde lite enfaldigt att sparande var bra inför pension? Även om det handlar om småsummor (250 kronor på 100000) så skickar det ut märkliga signaler då det är våra redan skattade pengar som vi sparar för att inte behöva få bidrag som pensionär. Och jag vill inte läsa ett dugg om våra politikers privatliv eller lyssna på deras gnäll över andra partier.

    • Det här med ISK har totalt gått mig förbi fram tills för ett par dagar sedan. Kanske för att det inte berört mig… Har därför ingen åsikt!

      Vi pensionärer kommer säkert i fokus, i vår lokaltidning stod det att var fjärde väljare är pensionär! Lätt att glömma att i pensionärsgruppen, som i alla grupper, är det VÄLDIGT stora skillnader på levnasnivå.

      • Jag har en kollega som går i pension om två år, en av dem jag är arbetsledare för och han kommer att få 38000 i månaden före skatt :O
        Han tillhör definitivt en bättre pensionsgeneration än vad jag gör.

      • Förmodligen. Samtidigt så får han hela eller nästan hela pensionen i ”det nya systemet”. Har han tjänat mer än 35.000 eller om det är 37.000 per månad? Där går gränsen och sedan får de bättre utdelning på sin inkomst. Helt sjukt, tycker jag. 38.000:- är det från pensionen eller ingår eget pensionssparande i den summan? Tycker summan låter skyhög!

      • Bara hans pension från jobb. Han har nog legat på 40000 i månaden senaste femton åren och då väljer han ändå att gå två år tidigare. Han har gjort bättre jobbval än vad jag gjorde.

      • Tja, jag tycker inte man ska spela med pensionspengarna. Är man snäll kan man gratulera honom, men i det här fallet är jag inte snäll. Ingen behöver en sådan pension, bättre att fördela så alla får en dräglig tillvaro.

        Den senaste förändringen av pensionssystemet blev helt fel, tycker jag. Den borde omarbetas igen… alltför många drabbas väldigt hårt ekonomiskt, medan andra får högre pension än de själva förstår. Jag har en väninna som får jättehög pension utan att riktigt förstå varför. Förmodligen beroende på att hon de sista åren, vet inte riktigt hur många, 5-10 uppskattningsvis legat över gränsen!

      • Jag vet inte om han spelat med pengarna. Han har jobbat natt i många år, då blir lönen bra. Själv kommer jag aldrig att komma upp den den summan och behöver spara själv.

  2. Det finns ,ånga pensionärer att ragga röster på nu.

  3. Började skriva här men det blev så, kanske negativt att jag ska bespara er det. Hur som helst hoppas jag innerligt vi ska få se en annan form av politik i framtiden. Tack för dina intressanta inlägg Mia.

    • Det går bra att vara positiv som negativ i min blogg. Tack för din positiva uppskattning och jag håller med, jag vill se mer något annat framöver, t.ex diskussioner med politiska ideologier i förgrunden.

  4. Det behövs verkligen ändringar för pensionärer…..kanske inte alla, men de som har det sämst i varje fall. Kram

    • Absolut! Tror man måste dels fördela pengarna bättre mellan pensionärerna, men det behövs givetvis mer. De som redan fått hög pension, kan man inte gärna ändra på… Ja, som jag tidigare skrivit, hela pensionssystemet behöver ses över en gång till. Ett problem är förstås att vi blir fler och fler, vi blir äldre och äldre… Med tanke på det så borde de flesta inse att vi behöver våra invandrare. Men de måste förstås komma i arbete, och för att de ska komma i arbete behöver de lära sig svenska och känna sig välkomna!

  5. Jag tycker det är på tiden att pensionerna höjs. Gruppen har flera gånger fått sänkta pensioner medan yrkesverksamma har fått höjda löner. Dessutom ogillar jag systemet att man själv ska placera pengarna själv. Alla har inte samma insikt så jag tycker det ligger en orättvisa bara i det.

Kommentera

Etikettmoln

