Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Var går gränsen mellan seriösa och oseriösa företag?

Klarna-betalningar har jag aldrig gillat, undviker dem så mycket jag kan, då jag inte kan välja vilket konto jag vill pengarna ska dras ifrån vid varje köp jag genomför via dem. P.g.a Klarnas system fick jag förseningsavgift en gång, då jag hade glömt att Klarna var kopplat till mitt huskonto. Där har jag väldigt sällan mycket pengar, men hade kanske det vid mitt första köp.

Idag när jag lyssnade på Plånboken i radions P1 blev jag än mer sur när jag hörde deras representant som låtsades att det var så svårt att få till informationen bra för kunden. ALDRIG MER Klarna, i så fall avstår jag hellre den affär jag tänkte göra!

Vill du lyssna på inslaget och intervjun? Här kan du göra det i så fall. Bra att det finns folk som går vidare, klagar och informerar media och på det sättet media.

En både upponedvänd bild som dessutom är oskarp tycker jag passar att pryda inlägget om ett företag som åtminstone jag inte tycker uppträder seriöst mot sina kunder.

Numer f.d kund

Kommentarer till: "Klarna – ett oseriöst företag!?" (26)

  1. Jag tycker att klarna är suveränt och betalar alla mina köp via deras app och ser till att jag har pengar på lönekontot (som jag valt som konto att dra från) när det ska dras. Appen påminner när det är dax att betala och det är lätt att få en översikt och att reklamera köp.

    • Trots allt är det ett företag som fått mycket kritik över sin otydlighet. Kunden blir informerad om att de binder klarnaköpet till kontot som anmäldes. Jo, informationen kommer när det är klart. För mig känns inte det seriöst. Tur att du är nöjd, några måste ju vara det… Tydlighet är dock något jag tycker är seriöst av ett företag.

      • Konstigt, När jag beställer får jag ofta alternativt att betala med faktura eller med kort. Väljer Jag faktura står det klart och tydligt att det är Klarna och när det ska betalas. Innan jag använde appen fick jag hem en faktura men nu har jag kommit knutit appen till ett konto. Det görs inga dragningar från kontot om jag inte manuellt godkänner det och då måste jag ju ha pengar kontot. Jag önskar att alla företag använde en sådan smidig betalningsapp 😊

      • Har jag valmöjligheter så tar jag alltid PeyPal – dit valde jag vilket konto som skulle kopplas! Finns inte PeyPal som möjlighet blir det direkt till internetbanken. På många ställen är det precis som i reportaget: Det ser ut som Klarna är enda alternativet, i radioprogrammet sades det att det gick att få andra alternativ men de är inte så synliga! Jag har redan nu handlat så litet som möjligt via dem, nu efter all kritik, för det var på flera punkter, så kommer jag att rata dem fullständigt. Representanten lät inte så kompetent eller kundvänlig.

      • Gärna en app, men det ska vara tydligt och kundvänlig informtion innan man ingår köp.

      • Har du testat appen? Qliro har en likadan. Jag älskar förenkling i livet.

      • Det hjälper inte. Jag kan inte ändra kontonr och dessutom så är jag så konsekvent (åtminstone några år) när jag blir tillräckligt sur på något företag. Det är det enda sätt tycker jag att vi kunder visar vårt missnöje. Jag tror inte du lyssna på programmet, de får kritik på flera punkter.

      • Sån är jag med. Blir jag trött på hur företag behandlar kunden så handlar jag någon annanstans. Kundmakt.

      • PenPal gillar jag. Där visste jag att jag valde ett konto för kommande betalningar. Nu blir jag riktigt engagerad… Du får igång mig 🙂 Företag som medvetet går ut med otydlighet för att tjäna pengar gör mig ”galen”. Till den kategorin tycker jag mig kunna räkna in Klarna efter programmet.

      • Hahahahaaa, det är bra. Var tydlig med missnöje.

  2. Jag tycker att Klarna är väldigt bra och betalar alltid med klarnafaktura via appen som är otroligt smidig.

  3. Klarna borde anta utmaningen att utveckla lösningen så man kan ha ett förvalt konto med möjlighet att manuellt välja ett annat. Det de måste tänka på är förstås att kunna verifiera att annat konto är knutet till samma person så man inte råkar eller m flit drar pengar fr andras konton.

    • Precis, eller åtminstone informera om reglerna vid första betalningen via Klarna. Då hade jag givetvis valt ett annat konto, det konto jag har för ”dagliga utgifter”, f.d lönekontot, vet inte vad jag ska kalla det numer. 🙂

  4. Min uppfattning är att det för det mesta funkar bra men… som så många andra betallösningar är Klarna rätt fyrkantiga. Dessutom finns det en del övrigt att önska när man har kontakt med dem. Men så är det dessvärre på många ställen.

  5. Plånboken är ett av P1:s många bra program. Tyvärr missade jag just det som du skriver om här, men det går ju att lyssna på efteråt.

    • Radion stod på här, lyssnade till efter en stund, så jag lyssnade vi nätet senare för att förstå riktigt vad kritiken mot dem var. Superbra, när man kan göra så.

  6. Har lyssnat på programsnutten eftersom jag inte alls har någon erfarenhet av ”Klarna”. Har räkningar via autogiro eller e- faktura, vilket fungerar prefekt. Har nog inte alls förstått vitsen med Klarna och tycker inte den behövs.
    Tack för din info.

    • Klarna visas ibland som enda alernativet som betalning vid vissa internetköp. Längre in kan man välja, hörde jag i programmet, det har jag missat.

  7. Numera är det inte så ofta jag handlar över nätet, men häromdan var det dags. Och jag får alltid alternativ – och väljer faktura (t o m förr när man måste betala faktureringsavgift.) För jag vill inte betala innan jag fått grejerna. O så är jag ekonomisk idiot 😉 o vill ha allt så enkelt som möjligt, betalar precis som jag betalar alla fakturor.

  8. Hej Mia! Jag hamnade här via Dittes blogg och såg rubriken om Klarna och vill bara säga att jag har använt Klarna i flera år och alltid varit nöjd.

    • Du är så välkommen till min blogg!

      Jo, många är nöjda med Klarna. Jag har inte varit det, men inte mer missnöjd än jag använt det, tills nu. När jag hör det diskuteras och lyfta upp de olika klagomålen då vill inte jag gynna dem längre. Det finns ju andra sätt, som väl är, ska finnas även i de fall det ser ut som om det endast går att betala via Klarna.

      Välkommen åter 🙂

      • På den punkten håller jag med dig – det ska framgå att det finns andra betalningsalternativ.

Lämna ett svar till lenaikista Avbryt svar