Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Bedrägeri

Någon har tagit sig rätten att betala sin konsumtion med mina pengar! Det gillar jag inte.

Med andra ord har jag varit utsatt för bedrägeri under de senaste dagarna. Frågan är om alla vägar är tilltäppta nu. Jag hoppas det, Swedbank hoppas förmodligen detsamma. Veckan innan jag reste till Stockholm såg jag att ett belopp på drygt 7.000 kronor var reserverade, då jag inte visste vad det var för något ringde jag banken. De svarade i stort sett att om det är fel så går pengarna tillbaka till kontot efter fem dygn. Dagen innan jag reste till Stockholm hade det gått sex dygn sedan de ”reserverats”.

När jag kom hem från Stockholm så ville jag kolla vad det för något jag hade godkänt. Fann ingen summa som dragits på 7.000 kronor. Men… något som heter TURO hade gjort två olika uttag från mitt konto den 19:e april på drygt 1.000 kr vardera. Den 21:e ett uttag på drygt 6.000 kr och så den 23:e två uttag, ett på drygt 1.500 och det andra drygt 2.700 kronor. Dessutom hade tjommarna överfört drygt 1.000 kronor till mig! Inte räckte det med det, innan kortet spärrades hann ”de” ta ut ytterligare drygt 3.000. Banken kunde se att uttagen var gjorda i USD.

Polisanmälan är gjord, förstås. Funderar på när och hur de lyckats använda mitt kort, för både banken som polisen trodde att det var så det gått till. När jag slår koden så är jag alltid noga med att hålla över, ser knappt själv vad jag gör. Ja inte vill jag lära mig, nej, det handlar om att kunna förhindra liknande händelser.

Nu går jag åter en långhelg till mötes utan kort, har dock litet kontanter den här gången. En pingstafton hade mitt förra kort spärrats ”av sig självt”, då hade jag inga kontanter alls. Med andra ord, litet bättre förutsättningar den här gången… 🙂 Det här känns inte alls kul, struligt dessutom.

 

Kommentarer till: "Bedrägeri" (31)

  1. Men så trist! Hoppas det ordnar upp sig snarast!

  2. Vad tråkigt ☹️ har du fått tillbaka pengarna?

    • Nej, tar cirka en månad. Hade kunnat fått dem om tre dar, men jag tjurade till. Det stod att i så fall ska jag betala 6 % ränta om det visar sig att jag inte får någon ersättning (ifall de kan bevisa att jag varit oaktsam med kortet). Jag frågade om jag får ränta för tiden pengarna är borta. Nej, blev svaret. Då satte jag krysset i rutan att de ska återbetalas efter utredningen 🙂 I och för sig är jag säker på att jag inte slarvat, men vem vet vad banken tycker. Banker kan vara knöliga att ha att göra med!

      • Det där är det trista med banker. Jag har blivit skimmad nga gånger med kreditkort och fått tillbaka pengarna samma dag utan att ens polisanmäla.

      • Ok…. Alla brott ska väl polisanmälas!? Banken kanske fixade det då? Vilken bank var detta?

      • SEB hade haft om mitt Eurocard. Har även drabbats med mitt MasterCard från resursbank. Dom har skött allt och jag har bara via telefon bekräftat att jag inte använt kortet

      • Det var kundvänligt, det är så det borde skötas.

        Swedbank har blivit allt mer kundOvänlig, tycker jag. Ska skriva ett eget inlägg om det. Då brukar ”företag” i alla fall hitta det. Jönköping är kanske i särklass t.o.m.

      • De flesta kreditkortsbolag är bättre för där bestrider man fakturan. Blir mer jobb för dem. Alla som drabbas via banken för större problem.

      • OK. Något för bankerna att lära av, kan jag tycka.

  3. Det där var verkligen inte roligt alls 😦 Tyvärr är det så att bedragarna blir fräckare och fräckare samt får mer och mer avancerade metoder. Vi har Handelsbanken som väl varken är bättre eller sämre än andra banker men en sak gillar jag och det är att man kan spärra korten för utlands- och internetköp så våra kort är alltid spärrade. Det försvårar en hel del vilket jag tycker är väldigt bra.

    • Jo, det är bra, om man inte reser utomlands, det gör jag iband, inte så ofta men ändå. Internetköp… ja, man kan använda direktbank. Finns paypal-alternativet använder jag det alltid.

      • Det är inga problem om man reser utomlands vilket vi gör ett par gånger per år. Att öppna kortet gör man på ett par sekunder i bankappen och sedan så stänger man det lika snabbt igen. Fungerar helt enkelt perfekt även utomlands 😀

  4. Nä men fy, så tråkigt!
    Själv har jag börjat slarva med att dölja min kod vid uttag. Nu fick jag en ordentligt påminnelse. Tack för det. Men det hjälper ju inte dina bekymmer… Hoppas verkligen att allt löser sig till det bästa.

    • Jo, det kommer att lösa sig, det är jag inte ens orolig för. Men tycker det är jäkligt onödigt jobb jag lagt ned hittills. 🙂

  5. Anna_Lena sa:

    Så tråkigt. Och besvärligt. För egen del så tror jag ju alla om gott…trots att jag blivit av med både instagramkonto och Hotmailkonto. Inte så viktigt tänker jag, men när det kommer till bankärenden, då blir det annorlunda. Förbannade människor som tar sig in i andras liv och tillhörigheter. Hoppas allt löser sig för dej.

    • Ja, jag tror också alla om gott, tills motsatsen bevisats. Det tycker jag är en bra inställning.

      Å andra sidan så tror jag inte allt på internet är gott, definitivt inte. Här finns mycket goja och kriminalitet.

  6. Fy farao så tråkigt! Verkligen konstigt hur bedragarna kan komma över koder … skrämmande! Det ordnar sig förhoppningsvis så du får tillbaka pengarna, men det känns som en helt onödig situation att hamna i …

    • Jag vet inte riktigt hur de tror att det skett. Både polisen och banken sa att de inte tror att jag blivit skimmad. Egentligen är det för mig ointressant hur de gjort det, det intressanta är att veta hur man kan skydda sig själv ännu bättre. Går det?

  7. Hugos matte sa:

    Jag brukar ha internetköp och köp i utlandet låsta. Det är enkelt för mig att låsa upp om jag behöver. Känner att det är ett sätt att förhindra bedrägeri.

    • Jovisst, så kan man göra. Frågan är dock om det är kundens ansvar till 100% att skydda sig när det är bankernas system som fallerar? Det är inte jag som kund som styrt oss i den här riktningen, det är bankerna… Här finns en hel del att fundera över.

  8. Så obehagligt! Min son blev utsatt för nåt liknande när han var på Irland. Vid ett restaurangbesök hade någon lyckats fiffla med kortet, så efter han kom hem igen så drogs pengar från det. Men eftersom han kunde bevisa att han inte varit på plats då så fick han givetvis tillbaka sina pengar. Hoppas allt reder upp sig nu. Kram

    • Tack! Jo, att inte banken ska ersätta mig, det finns inte i min tankevärld 🙂

      Jag har vid något tillfälle läst att det här systemet är billigare för bankerna än det blev under tiden bankrånen utfördes mer frekvent, så är det förmodligen, annars hade vi inte gått i den här riktningen

  9. Så trist! Bedrövligt! Och tärande! Jag blev bestulen på en ryggsäck för några år sedan som var fastsatt på/runt min fot. men tjuvarna skar av banden och hann utan kod tillgånglig plocka ut 16 000 på mitt bankkort. (Ej kredikkort) Jag fick tyvärr ingen ersättning från banken eftersom jag var tvungen att bevisa att jag inte haft en kod i ryggsäcken. Efter några dagar ringde skandik Malmen i Stockhol och meddelade att min ryggsäck inkl. plånbik hittats där men med bankkortet borta. Trots att jag till banken kunde visa ryggan med ”klipp” blev det ingen återbetalning. Så nu är jag extremt rädd.
    Och för din del som inte ens använt kortet själv. Hoppas du får tillbaka de pengar som tagits från ditt konto.
    Många tankar till dig. Jag blir så illa berörd.

    • Så dåligt av din bank! Är det verkligen vi kunder som låter dem gratis förfoga över våra pengar att bevisa att vi inte haft en kod på oss!? Helt makalöst dumt, hur ska man kunna göra det? Hur gör bovarna för att få ut pengar utan kod? Ja, det borde banken ha som ansvar att täppa till med ovanstående resonemang. Kan inte vi kunder kräva något av bankerna som har fått vårt förtroende? Vilken bank var det?

      Jag är optimist och tar för givet att jag får tillbaka pengarna, annars får jag ta en dust med dem då även om jag med all säkerhet skulle förlora den. Det vet de förstås… att koppla in advokat gör vi inte för en summa på cirka 15.000 kronor.

      • Hade det varit en annan bank än Nordea så kunde det fungerat. Jag bytte bank efter detta, i stort settt. Bovarna som har detta som jobb, berättade polisen för mig, har en apparat som de tar till kortet och får fram x antal koder och sen testar de. På kontoutdraget så man att de börjat med 100 kr , sedan 200 och höjt efter hand. INga problem för de som ha detta som jobb. De är urskickliga.
        Du har ju inte själv använt kortet eller haft det så det blivit stulet och då är det helt annorlunda.
        Men detta har tagit hårt på mig och jag är ständigt orolig och använder kort sällan och har bara ett par tusenlappar där.
        Och för dig ordnar det sig. Någon verkar ha kapat kortet. Men illla att detta ska vara möjligt.

      • Ja, kortet har jag i regel på mig. I en ficka som går att stänga med blixtlås eller liknande. Bovarna lyckas alltid ligga steget före, tyvärr. Så tråkigt det som hände dig, tilliten naggas ordentligt.

        För mig har det gått bättre, det ser ut som om jag fått tillbaka alla pengar utom 1.001 kronor redan av TURO! Om det verkligen är så eller om det är banken som ersatt mig med ”avsändare TURO” måste jag undersöka. Det låter konstigt om TURO sänt tillbaka pengarna. Banken meddelade tidigare på dagen igår att utredningen var klar, på kvällen såg jag att mitt konto var påfyllt. Får se när resterande ges tillbaka! Om det verkligen är Swedbank som varit så snabba så bör de få en eloge av mig. 🙂

  10. Obehagligt, sådant där. Men skönt om du fått tillbaka dina pengar utan större svårigheter …

    För ett par år sedan blev jag uppmärksammad på en sak genom min arbetskamrat. Hon hade fått ett samtal från sin bank som undrade om det var hon som försökte ta ut pengar på sitt kort i ett annat land. Det var det naturligtvis inte och uttaget stoppades.
    Hon fick den gången veta att det går att spärra kortet för både utlandsköp och internetköp. Jättelätt och snabbt gjort med ett klick. Vill man öppna upp tillfälligtvis går det lika enkelt.
    Men tack vare att min arbetskamrat råkade ut för det där skaffade jag ett extra betalkort som jag använder på så sätt att jag pytsar över pengar dit vid behov, och använder det när jag handlar på nätet eller utomlands. Mitt ”viktiga” kort är spärrat för både utlandsköp och internetköp. 100 procent säker kan man nog inte vara ändå, men det känns trots allt bättre …
    Kramis

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: