Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Jag tänkte igenom mitt omdöme om vandringen mycket väl, tyckte jag. Jag vill att det ska vara genomtänkt och välformulerat när det inte rakt igenom är positiv kritik. När jag väl började utvärderingen så var det formulär steg för steg. Tyvärr minns jag inte allt jag skrev, men jag började med att förklara att jag är 69 år. Jag gav också tips om att de i presentationen kanske borde överväga att skriva att människor över 60 år som inte är vana vid att vandra i bergstrakter bör tänka efter en gång till om den här vandringen är lämplig för dem.

Mycket olyckligt att jag inte kopierde all text jag sände iväg. Min bedömning var att den negativa kritiken mer var tips på hur de kan förbättra informationen om vandringen, vilken målgrup de riktar sig till. Presentera både positiva som negativa saker. Jag letade upp min (förkortade) kommentar som presenteras på deras hemsida, lyder som följer + guidens svar i sin helhet:

  • + Very beautiful nature, small group. Aflonso was nice and good guide.
  • – The age of the group members changed greatly. Maybe our idea is to have a group for older than 60 years sometimes. Although we walk a lot, we don´t have the same strength and pace as younger in the 20-40.
  • Alfonsos svar26 januari 2019 (My name) came in a very bad physical conditions and was tired since the first minute. I think she didnt understand how was the activity (she doesnt speak english or spanish). Even though I was waiting for her more than 1 hour during the hike and helping her she didnt even say goodbye at the end.

Det svaret sändes ut ganska omgående efter att jag sänt in min utvärdering. Först blev jag förbannad och ledsen, blandade känslor. Men sov på saken. Han ”föll” i mina ögon. Jag tycker att frågar man efter deltagares omdöme / utvärdering, ja då måste man tåla både positiv som negativ kritik.

Under förmiddagen idag skrev jag ihop ett svar, för att inte något skulle bli fel hade jag kontakt med Maria för att inte min o Googles engelska skulle kunna missuppfattas. När jag väl skulle skriva svar på Alfonsos uttalande så var det förstås inte möjligt att svara på det mailet. Alltså – utföraren har sista ordet!

Jag tycker att det här inte är OK att behandla kunder så. Dessutom ljuger guiden då han påstår att jag inte ens sa hej då! Vi snackade någon kort stund innan jag lämnade bussen, jag avslutade med ett tack och hej då!

Jag tycker att jag blev illa behandlad i hans svar på min kommentar. Det spelar ingen stor roll för mig, då ingen kan identifiera mig. Däremot är det synd att mitt omdöme kapades, det ger ingen rättvis bild av min utvärdering.

Uppfattar ni det som en proffsigt sätt mellan kund och utförare? Det som stör mig mest är att jag inte kan ge ytterligare en kommentar!

Kommentarer till: "Trampade visst på någons tår" (27)

  1. Jättedåligt att de hanterar ditt omdöme så uruselt. Censur och rena lögner som svar. Man kan ju önska att övriga deltagare säger ifrån men då censureras nog det också. Vill man inte ha ärliga omdömen så ska man inte be om dem alls.

  2. Usch vad irriterande och småaktigt gjort av honom. Snacka om en kränkt man… Finns dom inte på Trip advisor så att du kan skriva där?

    • Jag tror han är ensamföretagare, har guider både på ätt vandring, medelsvår… och kanske svår också, minns inte Mest stör ddet mig att han både ljuger om mig som plockar bort delar. Eller om det endast är en sida av de olika stegen som publiceras. Jag kommer inte ihåg. Jag svarade och klickade vidare utan att tro att jag behövde lägga något på minnet!

  3. Nej det är sannerligen oproffsigt tycker jag. Men det är väl som du skriver, en öm tå du trampat på.

  4. Jag tycker att det var ett mycket oproffsigt svar och ett dåligt sätt att bemöta en kund på. Om man vill ha en utvärdering så får man räkna med att man kan få synpunkter på förbättringsområden. För att tala klarspråk så hade jag blivit ”skitförbannad” men också ledsen över att inte kunna bemöta det otrevliga svaret. Men du får tänka som så att det säger mer om honom än om dig.

    • Ja vad ska man annars ha utvärderingar till? Bara för sitt eget bekräftelsebehov? Vad är det för nytta med det?

      Jag reagerade precis som du skriver att du gjorde. Jag skrev kommentaren sent i går kväll. Gick och la mig och läste. Kollade i mobilen innan jag la mig om något nytt hänt och ser hans svar. Skitförbannad blev jag, steg upp och skrev första kladden. Gick och la mig och kom på, pojkvasker, varför ska jag hetsa upp mig över en sådan. Jag har betydligt mer livserfarenhet än vad han har. Trött från första minuten! Herregud, varför stoppade han mig inte då?0

  5. Så himla tråkigt att guiden beter sig så omoget. Aldrig någonsin ska man gå ut över sina kunder i den där stilen. Han faller i mina ögon också, mycket dålig stil. En timme vad tusan är det? I alla grupper finns det olika åldrar och olika människor, ledaren ska se till att alla får behållning av det man har betalat för. Skitstil om jag får säga det högt. Du borde gå ut med vad bolaget heter som behandlar sina kunder på det där sättet, så ingen annan hamnar ut för detsamma. Ömma tår har han verkligen. Om man får ärligt svar på frågor man ställer så ska man ta det till sig för att lära sig något, vara glad för ärligheten. Jag har lust att svära, men det hjälper ju inte. Proffsigt är det definitivt inte. Att du inte kan kommentera hans svar betyder att han är feg…
    Ha det bra Mia!

    • Ber man om utvärdering så ska man kunna hantera den, även om den skulle gå stick i stäv med hans egen åsikt. Det är ju de som utvärderar som har upplevt!

      Jag tror han är egenföretagare. Airbnb som är förmedlingsbyrån av boenden, skickade ut olika tips på aktiviteter…. allt från att lära sig göra tapas, till vandring och jag minns inte allt. De vill säkert ha en utvärdering också. Vet inte om jag bryt mig om att besvara den. Trött på utvärderingar som inte ger något!

      Att han fick sista ordet, sedan punkt slut…. det stör mig faktiskt. Men skit samma… han är historia för mig! Tack för din kommentar! Jag har fått flera som uppfattar hans kommentar som omogen eller vgad man mu vill kalla den, det stärker mig,

  6. Väldigt konstigt bemtande och svar, måste jag säga. Jag hoppas ändå att de kanske i efterhand tänker till och ändrar sin information om vandringarna och till vilken åldersgrupp vandringen vänder sig till. Det borde de ju göra….
    Är det möjligt för dig att skriva ett mail till de som organiserar det hela? I så fall kan du ju få fram din åsikt.

    • I och med att han kör i egen regi, om det är som jag tror så hjälper det inte. Det är om jag skriver det till airbnb som förmedlar boende till turister och sedan tipsar om olika aktiviteter. Om de tog min kritik på allvar kanske han får passa sig så att de inte rekommenderar honom i fortsättningen. Å andra sidan vet man ju aldrig vad de har för relation till varandra, det kan bli en förvanskning till och det har jag ingen lust med. Som jag känner nu avstår jag från deras utvärdering – om de sänder ut någon.

  7. Tråkigt. Tycks som om en del har tolkningsföreträde, trots att de tolkat alldeles fel. Ibland kan det nog vara så att det är bättre att försöka förstå varann face to face i stället för att skriva. Fast så funkar det ju inte… och då kan det bli alldeles fel. Det du hade skrivit var ju inte kritik, bara förslag på förbättring.

  8. Jag hade blivit tvärilsk över både svar och bemötande. Och att sedan inte kunna bemöta det hela- Så oproffsigt!
    Kanske kan du maila företaget som ordnar vandringarna och ta med en kopia av det svar du fick. Nu förstod jag, . efter att ha läst dina svar till andra, att han är företaget. Finns han månne med på Tripadvisor? Gör han det så kan ett påpekande här vara bra. Eller en varning. Kanske någon mailadress finns så du kan ta kontakt. Tror jag hade mailat turistbyrån i Malaga så att de vet.
    Men, lika bra, som du skriver, att lämna honom därhän. Han är inte värd energin.

    • Nu har jag suttit och kollat igenom noggrannare, finner ingen firma som är knuten till Alfonso. Däremot så gör airbnb reklam för honom och hans verksamhet så dit kommer jag sända ett mail. Jag har redan skrivit det, men ska fundera litet mer på innehållet. 🙂

      • Så bra! Och kanske även Tripadvisor kan få en kopia av mailet. (Om du orkar…) Hoppas du haft en bra start på veckan.

      • Jag gjorde vad jag kunde via Airbnb men de lägger sig inte i andras verksamheter trots att de gör reklam för dem! Det är regel och regler måste de hålla! Nu struntar jag i det, det tar bara energi. Jag kolalde på Tripadvisor men finner inte hans verksamhet där. Jag får leva på att jag hade fantastiska vyer framför mig 🙂

  9. Kunden har alltid rätt, det är en gyllene regel som inte alltid är kul, men som jag faktiskt tycker ska gälla. Säljer du en tjänst är den extra viktig.

  10. Ett rent oförskämt bemötande! Hur har han mage att ljuga och – varför ber man om en utvärdering när man inte kan ta till sig av ev. kritik eller snarare tips om förbättringar! Riktigt uselt!

  11. Kerstin Bengtsson sa:

    Vad du kan göra är att skriva ditt omdöme på TripAdvisor. Där kan de inte hindra dig från att säga vad du tycker.

    Kerstin

  12. Ja du, han var nog inte van att få kritik av en kvinna. Varför be om utvärdering när han ändå inte vill ta till sig. Hur som så ligger problemet hos honom för du gjorde rätt tycker jag.
    Bra kämpat!

    • Nej, kanske inte. Framförallt behöver han lära sig att lyssna på tipsen han får, sedan är det upp till honom att förkasta dem eller ta dem till sig. Hade han varit litet mer mogen och inte gillat förslaget hade det ju räckt med ”Tack för tipset”.

Lämna ett svar till Anne Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln