Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Lurad

Jag tyckte att det kunde vara värt med en taxi även till flygplatsen när jag skulle resa hem. Då min telefon påstod att jag inte hade kontakt med något telefonnät så gick jag ut och haffade en taxi. En äldre gentleman, trodde jag, var chaufför. När jag frågade honom om priset till flygplatsen blev svaret cirka 16 Euro. Kanske borde jag ha anat ugglor? Tidigare hade jag ju fått veta cirka 20 Euro, absolut inte över 30.

Under färden till flygplatsen funderade jag över om jag skulle betala med kort eller kontant. Bestämde mig för kort så jag skulle ha kontanter till litet mat och dryck på flygplatserna. Det var förhoppningsvis sista gången jag betalar med kort i taxi utomlands. Taxametern stod på 16 Euro, förmodligen hade den stått så under hela resan, hade inte funderat över det. Apparaten man stoppar in kortet i för att betala tog mannen nära sig och knappade in något jag inte såg. I efterhand funderar jag över hur tusan han gjorde! Innan jag slog in koden kollade jag beloppet och den stod på 16. Allt borde vara lugna gatan kan man tycka… Innan jag lämnade taxin fick jag en 20 Euro tillbaka, han påstod att det blivit fel! Jag blev förvånad, förstod inte, men OK, litade på honom och tog emot 20-lappen.

Igår när jag gick in på min digitala bank så såg jag att ett belopp på drygt 900 SKR var reserverade. Började misstänka taxin, för det var det enda jag använt mitt kort till den dagen. Idag såg jag mycket riktigt att det var taxin. Alltså blev jag lurad på 500 SKR. Det kan jag överleva… men kan någon förklara hur han gjorde? Han måste ju ha manipulerat sin kortläsare…

Har någon hört talas om något liknande?

Det här var så ”onödigt dumt”. Jag hade kunnat betala kontant och då hade han inte kunnat lura mig. I vart fall tror jag inte det. Sedan kan man fundera på varför han gav tillbaka en tjugolapp. Var det för att förvilla mig att tro att han kanske korrigerade beloppet fullt ut?

Jag förstår det inte över huvud taget, inte hur han gjorde, eller hur han tänkte!

***

Sedan när jag stod och försökte lokalisera mig inne på flygplatsen så var det en ung kille som genom gester frågade om han skulle väga mitt bagage. Det var inte vid incheckningsdisken. Ja, det fick han väl göra, tyckte jag… Vågen visade på 20,5 kg. Jag minns inte om han talade engelska, i vart fall förstod jag att han påstod att jag hade 0,5 kg övervikt och jag minns inte beloppet han tyckte jag skulle betala till honom, men dyrt som tusan var det… kanske 11 Euro, har ett vagt minne av den siffran han visade.

Reflexmässigt blev jag sur, menade att jag reser med Lufthansa och där är högsta vikt 22 kg. Han sträckte ut handen och ville ha pengar. Jag sa 22 kg en gång till och såg förmodligen ganska sträng ut. I efterhand tror jag inte väskan vägde så mycket, men vet inte, kollade inte. När han förstod att det inte skulle bli några pengar såg han mest förlägen ut och försvann. En bedragare förstås!

Tre försök till att lura mig på pengar under samma resa! Vad har hänt? Jag har aldrig förstått att någon försökt lura mig under mina tidigare resor.

Lärdom: Ska använda kortet så litet som möjligt under mina resor.

Kommentarer till: "Lurad" (31)

1. Jäkla typer! Blir så fruktansvärd arg på sådana som försöker göra pengar på att bluffa. Bra att du visade invägaren onda ögat. Och som sagt…. ibland är det bra med kontanter.

• Hade jag betalat med kontanter i taxin så hade han inte kunnat lura mig, inbillar jag mig i alla fall. Däremot hade han nog lurat sig själv. Taxin till bostaden en vardag, tidig eftermiddag, kostade 22 Euro. Hade jag betalat kontant en söndag tidig em hade han bara fått 16 Euro! 🙂

2. Så trist! Vi betalar mycket sällan med kreditkort utomlands annat än på stora restauranger eller för hotell. Men undrar hur taxichauffören gjorde. Kanske hade han knappat in ett annat belopp först och sedan som ”extra” stod det 16. Det var det belopp du såg. Och det låter rimligt att han gav 20 euro för att förvilla dig. GRRRRR….
    Sedan Viktnissen. Vilken blufftyp. Och varför skulle han väga ditt bagage? Skönt att du inte brydde dig. Och inga flygbolag, annat än möjligen Ryan Air skulle klaga på ett kg upp eller ner.
    För egen del har jag i Marocko haft många försök till att bli lurad. Men jag har bott och jobbat i Tunisien så jag var luttrad. Men Marocko var mycket jobbigare än Tunisien.
    Verkligen jättetrist att det finns de som vill lura en.
    (Vet att turister i Stockholm ofta luras när de åker taxi. Undrar om detta är satt is system runt om….)

• Nu i efterhand funderar jag på vad han gjorde med kortläsaren. Han tog den väldigt nära ansiktet, baksidan vänd mot mig… jag reagerade, men blev inte misstänksam. Ja, jag använde nog inte kortet någonstans mer än i bankomat och i den här taxin under min vistelse i Spanien den här gången.

Taxikunder är ju på väg någonstans, har tankarna på annat, kanske är vi mindre uppmärksamma då!? Ja, jag vet inte riktigt varför den branschen annars är mes bedräglig… om det inte är svarttaxi förstås. Det talades det om en del i Sverige och i Stockholm för kanske 10 år sedan. Men nu hörs det inte något om det längre. Det gäller att vara om sig och kring sig, oavsett om man är hemma i Sverige eller någon annanstans.

3. Vad gäller taxi så är regeln att aldrig ta taxi på gatan. Det går utmärkt att beställa via datorn dagen innan, behövs ingen mobil för det. Ofta kan man beställa del i liten buss som hämtar upp flera passagerare på vägen. Kolla efter det när du reser nästa gång. Det är så trist när man blir lurad, som om vi är rika bara för att vi är på en semester vi kanske sparat till i många år.

• Jag beställde taxi dagen innan på datorn… fick ingen bekräftelse, därför skulle jag ringa och kolla upp det. Men det gick inte ring. Såg sedan att det var gratis avbokning om man gjorde det 48 timmar innan avresa!

Alltså skulle jag beställt flera dagar innan avresa! Det är inte jag van vid. I går fick jag mail från företaget… De har ingen i tjänst över helger, mer än beställda chaufförer! Man lär så länge man lever! 🙂 Jag såg även sådan buss du skriver om, men valde egen bil. Tyckte det kunde vara värt 200 SKR.

4. Jättetråkigt att det blev ditt sista minne av din i övrigt härliga resa. Det är nog lätt att tänka att man har koll och inte kan bli lurad men man kan inte hela tiden vara på sin vakt. Även om du hade sett hur taxichauffören bar sig åt så hade det nog varit ganska svårt att göra något åt det. Jag skulle ha blivit arg men förmodligen inte vågat säga för mycket. Man kan känna sig ganska liten och maktlös i en sådan situation. Bra att du stod på dig mot alla andra skummisar.

• Jag är faktiskt glad att det inte rör sig om mer pengar jag blev lurad på. Men de vågar kanske inte ta i för mycket, då det kanske inte finns täckning. Då kan det bli pinsamt för den som lurar. Trots allt kom jag nog ganska lindigt undan!

5. Usch vilka tråkiga typer – såna finns dessvärre överallt. Jag betalar ytterst sällan med kort utomlands, använder det möjligen i uttagsautomater och på större hotell. Mitt kort hamnade i någon härva efter att jag använt det på Teneriffa för tio år sedan, inga pengar som försvann men kortet måste spärras och bytas ut med allt vad det innebär. Försöker hålla mig till kontanter och ha kortet inlåst så långt det går – för säkerhets skull!

6. Trist.
    Sådanan där lurendrejare är en av orsakerna till att jag inte vill resa ensam utomlands. Jag kan för lite, är för godtrogen och är för lättlurad. Så för mig är det tryggast och trevligast att dela utlandssemestern med någon vän.

Så klart att jag också kan bli lurad här hemma, men här har jag i alla fall lite koll på rutinerna och kan ifrågasätta på ett annat sätt.

7. Så trist avslutning på resan! Man blir ju inte bara av med pengarna … man känner sig dum över att man blivit lurad. Vi reser ju inte utomlands numer, men antagligen är det klokare att betala kontant …
    Fräck kille han som ville ha betalt för övervikt … bra att du inte gick på det!

• Lätt att bli överrumplad och betala vid vägning av väskan, kanske. Men om var och en tänker till, betalar man alltid sådant vid incheckningsdisken – om det är övervikt.

8. Jag tror att det ligger något i Dittes teori och tyvärr blir bedragarna slugare och slugare. Ska vi åka taxi till flygplatsen brukar vi boka via hotellet eller taxifirma och då mot fast pris som är avtalat i förväg. ”Vågkillen” var ju ännu fräckare. Skönt att du stod på dig där.

9. Vad tråkigt att du blev lurad. Vet inte hur han gjort, men använder nästan aldrig kort mer än i stora livsmedelsaffärer. Ja, tyvärr får man se upp.
    Läste om ditt besök på Pablo Picassos födelsehus. Håller med dig, inget att se. Har varnat för detta på bloggen.
    Hoppas annars att allt varit trevligt!

10. Man blir både ledsen och ilsk. Att alltid behöva vara på sin vakt och inte kunna lita på folk det skapar ett samhälle jag inte vill ha. Roligt läsa om din resa. Hoppas du kan se tillbaks på den med glädje trots allt.

11. Nuförtiden kan man tyvärr inte lita på nån, speciellt inte om man är turist… 😦

12. Uj, vilka typer du hamnade utför Mia! Vi betalar så gott som aldrig med kort utomlands, utan har kontanter , kortet har vi nog med oss, men bara utifall att vi behöver ta ut pengar. Nu för tiden beställer vi taxi hemiffån (finns pålitliga bolag) och likadant när vi ska hem igen. Men jag vet att det inte fungerar att göra så alla gånger.

13. Det är Karin på Pettas, som lånar makens dator, därav namnet ovan;)