Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Semester

blom

Idag stod radion på som vanligt när jag är hemma. Plånboken sändes och där var ett inslag om tiden när semester skulle införas i vårt land. Det intressanta är att lyssna till  hur tänkandet och synen på medmänniskornas egen förmåga (eller oförmåga) att hantera ledig tid var. Det fanns även väldigt splittrade åsikter om semester behövdes eller inte för gemene man.

1938 kom Semesterlagen i alla fall.

För den historieintresserade är det värt att lyssna på, med start 27 minuter in i programmet.

 

 

 

Kommentarer till: "Semester" (16)

  1. Intressant, men Ja, semester behövs. Jag har fått tvinga mig sova!

    • Budskapet var att är man trött ska man sova… det verkar som du har tagit det till dig… 😉 Jag är ganska fascinerad av 1900-talets historia, så nära i tid, ändå så olika tänkande och förhållanden! Kul att du gillade det.

  2. För vissa är kalendern/agendan än mer intensiv under denna tid. Förhållanden och äktenskap kan fördjupas eller åstadkomma sprickor. Många har förväntningar som inte infrias. Vädret, plånboken, släkt, alla måsten drar och sliter åt olika håll. Grundsyftet är gott och nyttigt. Semester och långledighet är oftast hälsosamt och en oas i en allt mer stressad vardag. Kram Bosse

    • Jo, semestern kan vara jobbig för många, men jag tror ingen vill avstå den… Även om det är jobbigt av olika anledningar så är det andra problem än på arbetet… För andra är semestern en sträcka av dagar för just avkoppling, rekreation och ”att få göra det man vill eller ingenting”.

  3. Min föräldrargeneration hade sån härligt semester En vecka kunde dessutom försvinna när de hjälpte till med slåttern i hembygden.

  4. Tänka sig att man bara har två veckor i USA… allt handlar väl om vana, kan jag tro. Själv har jag haft turen att kunna utöka semestern till 100% uan hjälp från staten. Det gillar jag! 🙂
    Plånboken lyssnar jag på varje vecka!

    • 2 veckors semester tror jag inte riktigt stämmer, inte ens för USA. Enligt Wikipedia finns det ingen lag som reglerar semesterledighet där alls. Min bror med familj som bott i USA många år hade de första åren endast två veckors semester, men ju längre han var anställd hos samma företag, desto längre semester hade han.

      Blir litet nyfiken på din 100% semester… är du ålderspensionär?

  5. Per-Anders sa:

    Semesterlagen är något vi ska vara rädda om. Men som många andra rättigheter vi är vana vid så skulle det inte förvåna mig om högerkrafterna försöker avveckla vår rätt till semesterledighet också.

    • Det har jag svårt att tro att de vågar ge sig på… det skulle bli ett ramaskri i landet om de rör något som det har kämpats för och blivit en förmån för alla anställda. Det behövs ledighet för folk, utan tvekan..

  6. Jag har inte haft sommarsemester på 14 år, brukar ta ut den på våren eller som nu de senaste åren på hösten då jag åker till sonen. Minns att jag hade en sådan stress när jag jobbade på fabrik mån-fre 07 till 16. De där 4 veckor som man skulle hinna allt på var väldigt stressande. Men jag är tacksam för ledigheten som man har rätt till att ta ut och som då i mitt fall när jag vill.
    Jag har en brukare på mitt jobb som är 100 år, tänk vad mycket förändringar som hon har varit med om.

    Ha det gott!

    • Ja, de senaste 100 åren har skett en enorm utveckling. Från fattig-Sverige till det överflöd vi har av både mat och nyttoprylar + alla onödiga grejer.. 😉

      Den som spar den har-principen verkar du leva efter…. Gott att ha semester på hösten också… Jag är så lyckligt lottad så jag har semester ungefär halva året…

  7. I Sverige är staten med och petar på folks göranden och låtanden. Det är på ont och gott. Men nog borde vi få sköta oss själva i mycket högre grad. Bra att vi har sociala försäkringar så att vi slipper åka utomlands och tigga i alla fall.
    Äsch. Så klart det är bra med semester.

  8. Jo…utvecklingen har ju verkligen gått åt rätt håll när det gäller ”egentid” för arbetande människor.
    När morfar var ung var det ju inte så….arbetarens rättigheter har ju utvecklats till det bättre.
    Det var inte lätt när det begav sig en gång i tiden 😦

    Ska lyssna på din länk vid tillfälle.

    Ha det underbart, hoppas solen skiner hos dig…det gör den inte här…urk.

    • Nej första halvan årtionden av 1900-talet var inte så glamorösa… 😉 1800-talet ska vi nog inte snacka om… Undrar hur folk tänker om 2000-talet om 100 eller 200 år!? Svindlande tanke!

Lämna en kommentar