Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Tankar om EU

host3

Europeiska unionen (EU) är sedan den 1 november 1993 en fördragsbunden union mellan 28 europeiska demokratier och det mest långtgående överstatliga samarbetet i världen. Unionen bär huvudansvaret för fullföljandet av den europeiska integrationsprocess som påbörjades 1952 genom upprättandet av Europeiska kol- och stålgemenskapen och som syftade till att få slut på krigen i Europa.” (Wikipedia)

Med höstens utveckling i bakfickan så är det svårt att förstå hur dessa 28 demokratier tänker idag. För gemensamt samarbete mellan länderna har jag svårt att se. Dystert att inse. Var och en verkar tänka på sitt eget välbefinnande.

Gränskontroll mellan Danmark och Sverige!??? Undrar när vi hade det senast, inte under mina 65 år, tror jag. Någon som vet?

Sorglig utveckling av Europeiska unionen! Kommer unionen att överleva det här?

 

PS. Fick svar via radions P1, de är pålitliga. Det är 61 år sedan vi hade gränskontroll mellan Sverige och Danmark. Alltså har det förekommit under min livstid… Men det minns jag inte… 😉  Uppdatering kl 12:12

#gränskontroll #EU

Kommentarer till: "Tankar om EU" (5)

  1. Det är så underligt det där – unioner skapas i syften att förebygga – när krisen är ett faktum så ter det sig stå maktlöst – kanske är det maktens makt?

  2. Jag röstade nej till EU den gången i början av 1980-talet. Jag är väl fortfarande ingen anhängare av EU men känner heller inte att det är någon brännande fråga. Nu är vi med och det gäller att göra det bästa av situationen.

  3. Vi är knappast de som har tjänat mest på EU-medlemskapet. Det är nog de fattigare kusinerna som fått russinen i kakan. Det syns också i opinionen, vilka som är positiva. Jag har dock svårt att se Sverige stå utanför.

    • Sverige har nog inte fått mest, som du skriver, men vi har nog fått en hel del. Det är inte fördelningen av pengarna mellan länderna jag reagerar på. Det är att det som jag jag uppfattar som viktigast med unionen, samarbete och att lösa gemensamma problem för hela unionens bästa, det klarar de inte av, vad jag förstår.

Lämna en kommentar