Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

röd

Så är jag åter på hemmaplan vilket känns precis lika skönt varje gång efter en Norge-tripp!

Igår tog jag taxi från taxiplan utanför Ulevåls sykehus ned till bussterminalen. Jag bodde precis intill sjukhuset. Taxichauffören var varken svensk eller norsk utan berättade att han kom från Jemen. Jag förstod snart att han trodde att jag varit inlagd på sjukhuset. Han ställde nästan omgående frågan till mig ”hur länge har du varit här” – sju-åtta veckor svarade jag. Är du frisk nu, undrade han sedan. Jag blev litet förbryllad först men svarade att det är jag… Fantastiskt! tyckte han… Nåja… jag började förstå att han drog litet förhastade slutsatser. Jag förklarade att jag hade arbetat i Oslo och var nu på väg hem till Sverige… men det tog han inte riktigt till sig. Litet språkförbistring…. Innan han lämnade mig vid bussterminalen förvissade han sig än en gång om att jag nu var helt frisk! Jadå, svarade jag och log… 😉 Jag fnissade för mig själv och funderade över hur han kunde tro att jag varit inlagd på sjukhuset med den packningen som jag hade med mig… 😉

Till en början förstod jag honom ganska bra, men ju mer ivrig han blev desto mer svårtytt var hans snack. Jag förstod dock att han lovprisade Sverige medan Norge var ganska okänt land och ointressant också för den delen, innan oljan hittades. Han berättade att han kom från Jemen via en massa länder, bl.a Norge för att landa i Sverige. Sverige är väl känt över hela världen, han hade arbetat med bilar i hemlandet och SKF tror jag han sa, var så känt. Volvo, Saab, Scania-Vabis och allt vad han räknade upp… Han älskade Göteborg, har kört taxi även där och kan sta´n utan och innan… Norge… ojdå är det namn på ett land också tänkte han när han kom dit för många år sedan. Inte känt för någonting!!! 😉 Jag frågade honom varför han flyttat från Göteborg till Oslo…. men se det fick jag aldrig något svar på! En trevlig bekantskap även om jag förstod knappt hälften av vad han snackade om! 😉

Kan någon förklara för mig varför taxichaufförer vägrar använda GPS? I främmande städer vet man ju aldrig hur mycket extra de kör! Illasinnad tanke, men det slog mig när jag kom till Stavanger första gången. Jag hade noga sett ut på kartan hur jag skulle gå från platsen jag hämtade nyckeln till lägenheten till bostaden. Klockan blev dock så mycket att jag tog taxi, jag behövde komma i säng… Jag uppfattade dock snart att taxichauffören inte körde den närmaste vägen… Jag frågade honom om detta är Folke Bernadottes gate? Nej, blev svaret och han såg förbryllad ut… Han hajade att jag inte var helt okunnig om närmaste vägen… slog av taxametern och letade sig fram till adressen! Någon gång har jag bett taxichauffören sätta på GPS:en när han inte hittade rätt… men se det skulle han inte, även den mannen slog av taxametern när han sedan letade sig fram. Är det i rent vinstintresse de inte vill ha GPS på? GPS:en skulle vara en trygghet både för chaufför och kund, tycker jag.

Blogg100 - Ett inlägg om dagen i 100 dagar

Gör ett tillägg här. Det här blir mitt första inlägg i #Blogg100. Jag utmanar mig själv, är inte alls säker på att jag klarar uppdraget, men gillar utmaningar!

Kommentarer till: "Sverige och Norge och taxichaufförer" (8)

  1. Ja man undrar ju ibland, medveten strategi för att tjäna en extra slant?
    Visst är det så, om du frågar mig i alla fall, men jag tror inte alla gör det, vill inte tro det i alla fall, men några jag känner som kör taxi gör det inte i alla fall, hoppas jag.

    Men nu får du ha en fin Vasaloppsdag, det har jag.

    • Jag tror gott om människor tills de visat mig något annat. Taxichauffören i Stavanger körde utan tvekan en betydligt längre tur med mig än han hade behövt. Om han gjorde det medvetet vet jag inte… Men han hade en GPS han inte ville använda, det vet jag… 😉

  2. Blåst af Kuling sa:

    Ja, de försöker väl tjäna en extra slant om de får möjlighet till det. Man får allt vara på sin vakt. 😉

  3. Jag har nog blivit lurad många gånger på taxiturer, inte ofta jag åker taxi men det har händer ibland. Åkte Taxi i Göteborg ett par gånger och jag var säker på att han körde några runder med mig innan jag skulle betala. Resan blev nämligen betydligt dyrare hem från där jag varit än dit. Nu mera så tar jag och lägger upp rutten på min mobila GPS, praktiskt och bra. Jag har själv kört taxi i några år, det skulle aldrig falla mig in att köra en längre väg.
    Utmaningen som jag var med i förra året fullföljde jag inte. Men jag gillar att ha utmaningar. Tänkte att jag skulle fullfölja den i år.

    Våren traskar på med stormsteg! Men jag tror nog att vi inte ska ropa hej ännu!

    Kram

    • Då gör vi ett gemensamt besök i utmaningen i år, fast var för sig. Spännande att se hur länge det håller för egen del… 🙂

  4. Jag har varit med om detsamma. I Bodö körde taxichaffören runt hur länge som helst o visste inte var gatan jag skulle bo på låg. När jag påpekade att han hade en GPS svarade han inte och då surnade jag till och sa att ”Jag tänker inte betala för att du kört runt och letat nu i 10 minuter!” och vips hittade han min gata!!! ( Men jag betalade inte mer än en tredjedel av vad det stod på taxametern.)
    I Drammen samma sak ”vet du var det ligger?” frågade chaffören mig. Jag hade kollat på kartan och hade ett hum om det, men sa ”nej”. Det blev också en lång extra runda och diskussion om att jag inte tänkte betala den summa han ville ha. Han blev nästan lite hotfull och jag undrade om jag drev saken till sin spets med fara för mitt liv, det var mitt i natten och ingen visste var jag var… Men till slut enades vi.
    Så, ja jag tror att somliga utnyttjar möjligherna att få in lite extra kronor ibland…

    • Trist om man inte kan lita på folk. Det bär väl vara egenföretagare som gör så, för jag har svårt att förstå hur anställda skulle tjäna på det? Men jag är inte speciellt insatt i sånt här…

Lämna en kommentar