Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Dawit Isak

dawit isaak

Jag hoppas och tror det är OK att använda ovanstående bild

 

Idag är det 5.000 dagar som den svenskeritreanske journalisten Dawit Isaak suttit fängslad i ett eritreanskt fängelse utan rättegång.

Idag har det varit manifestation i Stockholm, Sergels Torg, för att uppmärksamma det och rätten till yttrandefrihet. Hade jag befunnit mig i Stockholm och vetat om det hade jag gärna slutit upp.  Jag läser att man kunde provsitta en cell under 15 minuter, en cell som tros likna den som Dawit Isaak sitter i.

Jag blir beklämd hur vissa människors liv förstörs. Vi har bara ett liv. Så fruktansvärt tragiskt ur alla synvinklar.

93/100 blogg100mini

Kommentarer till: "Dawit Isak" (11)

  1. Så sant! Ha en bra dag där du är! Maria

  2. Man tror knappast det är sant att sådant får förekomma. Det finns många onda människor i världen och tyvärr har de stor makt.

  3. Kontrasterna mellan olika länders rättsväsende är milslång så även hur cellerna ser ut och vad som ingår då man sitter fängslad. Tragiska öden som en del får stå ut med.
    Jag hade också slutit upp ifall jag varit i närheten!

    Hoppas solen tittar fram till dig idag!

    🙂

    • Nja… solen har visat sig litet… blåsigt till tusen… Men det kommer att bli bättre… 😉

      Jo, tragiska livsöden finns det många av!

  4. Det är så dystert att människor ska hållas fängslade bara grundat på deras politiska åsikter.

  5. Det tycks svårt att få till riktigt bra regimer i Afrika. De flesta slutar i korruption och förtryck. Dra inte alla Afrikas länder under en kam, brukar det heta. Men jisses, där är inte lätt att hitta ett land att leva i. ANC i Sydafrika verkar inte klara sig utan korruption heller. Jag har tappat hoppet. Det händer inget i Sydafrika, fattigdom och vidskepelse frodas i godan ro.

  6. Måtte han bli fri någon gång!

Kommentera

Etikettmoln

