Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Brudbröd

Brudbröd

Idag var jag och sonen på en geocachingtur till Nolgården Näs Naturreservat som ligger någon mil från Falköping. En plats jag inte kände till… men en plats jag gärna vill återvända till. En helt fantastisk natur att vandra i, idag var det litet väl varmt, sorry att jag klagar på värmen när sommaren äntligen kom.  I naturreservatet vandrade jag och sonen bland en del ovanliga växter som jag inte ens visste fanns så sent som igår!

Drakblomma, getväppling, praktbrunört, fjädergräs, smalbladig lungört och en del andra spännande växter. En fröjd för ögat att skåda… Ger lust till återbesök.

blodnäva

Blodnäva

Naturreservatet består av åsar som består av mycket kalk + en del skiffer och sandsten. Växtligheten är säregen och många av växterna finns endast på några få platser i vårt land. Jag överdriver inte när jag påstår att det var förfärligt hett att vandra där uppe på åsarna i dag, därför vill jag gärna göra återbesök dit.

Jag söker på nätet efter Nolgårdens Naturreservat förstår jag att fjädergräset som växer där i stor mängd är en raritet i Sverige, finns endast på ytterligare två platser till i Sverige!

åsen2

Underbart att vandra där – är ni intresserade av ovanliga blommor rekommenderas ett besök där när ni har vägarna förbi Falköping. Väl värt att göra en dagsutflykt dit också.

åsen1

Geocachingen har lett mig till många vackra platser, av väldigt olika kulör. Den här dagen blir minnesvärd. Fann tre cacher där, sparade två till senare besök, det var liksom litet för varmt att leta efter burkar idag… 😉

Kommentarer till: "Nolgården Näs Naturreservat" (10)

  1. Kul att ni åkte…
    visst är det otroligt där!

    • Ja, väldigt vackert. Strax efter jag publicerat inlägget upptäcker jag att det lagts ut nya cacher där idag! Alltså än större anledning att återvända dit!

  2. Så fina blommor! Mycket vacker miljö du vandrat i.
    När jag gick från stugan till Köpingsvik för någon vecka sedan så tänkte jag just på hur dålig jag är på att kunna alla blommors som växer längs med väggrenen. De vanliga känner man ju till, men alla de andra. Ska bli bättre på att uppdatera mig nu när jag fått lite nya namn här av dig.

    Ha en fortsatt bra vecka!

    🙂

    • Tyvärr är jag lika dålig på namn som du… men jag har läst mig till. I och med att områdets växtlighet är så ovanligt så finns det en hel del text att ta del av! Jag skulle vilja kunna identifiera mycket mer i både floran och i fågelvärlden!

  3. Det finns ju ohyggligt många platser i vårt avlånga land, som man inte känner till.
    Tänk så mycket fint det finns att upptäcka.
    Tack för att du delar med dig, genom text och bilder.
    Härlig torsdag och kram.

    • Vid den här tiden på året är det vackert överallt, men det var en väldigt speciell plats! Kan ju inte låta bli att blogga om den då… 😉

  4. Det låter som en fin upplevelse och nu fick jag dessutom reda på att jag har bodnäva i trädgården, så den bilden och texten tackar jag för 🙂

    Ha det fint! Kram

  5. Det var många spännande växter att se! Eftersom brorsan bor i trakterna så skulle man kanske passa på att besöka det naturreservatet när vi är där nästa gång.

Lämna en kommentar