Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Bemanningsföretag

appleblom

Det finns ett bemanningsföretag som heter Orange och som jag mest hört talas om. I vissa kommuner i Norge är de flitigt använda och kolleger jag träffar, svenska, har snackat ned dem väldigt. Oranges sjuksköterskor arbetar fort, med andra ord, gör det absolut nödvändiga, ger inte tid till patienter som svenska sköterskor tycker de borde vara bättre på, enligt rykte. Ofta är syrrorna från Lettland, Estland Rumänien och en del andra länder med helt annorlunda språk. Det här är rykten, jag har endast träffat en och henne hälsade jag bara på då vi inte hade samma arbetspass.

För 2-3 veckor sedan läste jag att de tagit sig in på svenska marknaden, att de t.o.m har tagit sig in i småländsk kommun, Gnosjö. Mycket trubbel har det varit om man ska tro media.  När jag läste artikeln jag länkar till här, förstår jag att de är utnyttjade till max och billiga för arbetsgivarna medan företaget förmodligen tjänar storkovan på dem. Ikväll sas det på lokal-TV:n att kontraktet mellan Orange och Gnosjö kommun hade sagts upp och sjuksköterskorna får lämna trots massiva insatser för att det ska fungera. Det gläder mig, att sådana företag inte blir gamla i vårt land. Hur det går för dem i Norge har jag ingen aning om.

Det behövs en upprensning. Sådana här företag ska bort från marknaden, tycker jag. Man ska alltid betala skatt i det land man tjänar pengarna. Självklart ska den inhyrda personalen ha avtalsenlig lön, pensionsförmåner m.m enligt mig. Tyvärr är det inte alltid självklart.

88/100 blogg100.mini

#blogg100, #Orange, #bemanningsbranschen, #sjuksköterskor

 

Kommentarer till: "Bemanningsföretag" (2)

  1. Nej, det är inte alltid självklart. Jag har själv agerat billig arbetskraft i Norge. Vi körde franska turister i Norge som så kallad kabotage körning, d.v.s vi både tog upp, och släppte av passagerarna i utlandet. Norrmännen var överarbetade, så de var inte ilskna på oss utlänningar som kom och arbetade på deras revir. Vi körde relativt billigt, men fick i vår tur bra betalt, på sju dagar arbete tjänade jag samma som jag gjorde hemma på två veckor (tio arbetsdagar). Arbetsgivare för åkare jag arbetade åt, var troligen resebyrån som hämtade in resenärerna.
    Ett väl fungerande system, där alla var nöjda, tror åtminstone jag. Nuförtiden är det för dyrt, det är väl Polacker och andra från de gamla öststaterna som sköter ruljansen nuförtiden.
    Ja, det är en svår fråga.
    Personligen tycker jag att sjukhuspersonal skall kunna förstå de inhemska officiella språken utan problem, det sätter jag stor vikt på, som chaufför är det ju inte lika viktigt att kunna resenärernas språk, bara man kommer överens med guiden/reseledaren.

    • I vården är det absolut ett krav att man ska kunna förstå och göra sig förstådd med patienten – om man är vårdpersonal.

Lämna en kommentar